Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning      A tücsökzene megszüntetése

írta:   AndrásM                      

Először essen pár szó a fűtőventillátor fordulatszám szabályzásáról. Ahogy CCS cikkében is olvasható, előtét ellenállások segítenek minket a megfelelő fordulatszám elérésében. Az áramot csökkentik, cserébe viszont melegednek. Annyira, hogy nem is forrasztják őket, hanem hegesztik. Vagyis hűteni kell őket amennyire csak lehet. Adódik a megoldás, az áramló levegő útjában kell őket elhelyezni, így a hűtésük megoldott. Ezen a képen jól látszik, hogy a ventillátor által keltett „huzat”-ba helyezték el a mérnökök az ellenállásokat. Az itt áramló levegő még nincs hűtve vagy fűtve. Tehát alkalmas a melegedő ellenállások hűtésére.

 

Gyakran tapasztalható jelenség, hogy mikor gyújtásra tesszük szent Mondinkat és a fűtőventillátor megindul, mintha egy TÜCSÖK lenne a kocsiban.

A tücsök egyértelműen a ventillátorban van mert a tücsökzene hangmagassága a főtűmotor fordulatszámával arányos. Nem nagy hiba mégis idegesítő. Ám a gyakorlatban ennél többről van szó.

 

 

 

(Köszönet CCS-nek a fenti képért.)

 

Van egy apró probléma azonban.

Megesik, hogy a ventillátor villanymotorjának a csapágyai kiszáradnak. Ekkor a csapágyak egy kicsit szorulni kezdenek. Elkezdenek ciripelni, csikorogni. Azt gondolhatnánk, hogy erős az a motor, ha kicsit szorul is, attól még elegendő levegőt szolgáltat. A valóságban a szoruló motor kevesebb levegőt szállít a kelleténél viszont nagyobb áramot vesz fel. A megnövekedett áram az előtét ellenállásokat erőteljesebb melegedésre készteti. Azok viszont a lecsökkent levegő mennyiség miatt nem tudnak hűlni eléggé. Még annyira sem, mint eddig. Tehát az ellenállásokat két irányból éri támadás:
1., lecsökkent hűtés
2., megnövekedett áram

A Mondisok körében jól ismert „csak 4-es fokozatban megy a ventillátorom” vagy a „csak 1-es és 4-es fokozatban megy a ventillátorom” panaszoknak az eredeti oka a szoruló csapágy a villanymotorban. Ezért érdemes tücsköt kivenni a szellőző rendszerből. :-) De hol is van a kocsiban ez az alkatrész?

Ahogy a jobb oldali képen be is nyilaztam, a jobb 1 lába felett a műszerfalban.

A kiszereléséhez hajtsuk le a kesztyűtartót, húzzuk magunk felé és vegyük ki. Akinek van a lábtérnél kárpitja, az szerelje ki. Akkor előtűnik a ventillátor a csigavonalra emlékeztető turbina csővel.

 

 

A bal oldali képen mutatom, hogy hol található az a pici rögzítő fül, amit egy kicsit le kell húzni, majd az egész motort kicsit elfordítani. Ekkor kiold a bajonett zár és a motor a turbinával egyszerűen lejön. Oldjuk le az elektromos csatlakozót is.

A jobb oldali képen a motor már kinn is van, a rögzítőfül is jobban látszik.

A csapágyak olajozásához az alsó műanyag burkolatot és magát a hengeres turbinát is le kell szerelnünk.

 

 

Három darab gumiból készült „horog” fogja a motorhoz a műanyag burkolatot. Ezeket csavarhúzóval kissé nyomjuk be és a burkolatot húzzuk le a motorról.

Eddig ez nem volt nehéz. Már megolajozhatjuk az alsó csapágyat, de a felsőt takarja a turbina kerék. Ezt valahogy le kell imádkoznunk a motor tengelyéről.

Én befogtam a tengely alsó végét satuba és jobbra-balra forgatásokkal nagy nehezen lehúztam a turbinát a tengely felső végéről. Itt annyi a lényeg, hogy nincs külön csavar vagy zéger gyűrű, egyszerűen a szoros illesztés tartja.

 

 

Most már hozzáférhető a másik csapágy is, olajozzuk ezt is. Sima motorolajat tettem rá, csapágyanként kb. két cseppet.

Akinek az olajozástól nem lesz könnyebben forduló a motorja, annak a motort magát szét kell szednie. Sajnos nem csavarok tartják egyben, hanem kihajtott fülek. Ezeket egy csőszerelő fogóval nyomjuk össze, és a csapágyat tartó lemezt csavarhúzóval finoman feszegessük le. Ekkor megtisztíthatjuk a tengelyt és a csapágyat is. Valamilyen zsíroldó anyagot használjunk. Ha a szennyeződés makacsan tartja magát, akkor próbáljuk polírpapírral eltávolítani azt. Ha már tiszta, akkor olajozzunk egyet, ezután tegyük a lemezt a helyére és hajtsuk ki a tartó füleket.

A turbina kereket vissza már ütögetéssel tettem, az oda-vissza forgatós módszer (amivel levettem) visszatételnél nem akart működni.

Olajozzuk meg a három gumi alkatrészt is. Így könnyebb lesz összerakni és ezek is ciripelhetnek.

 

 

 

Most már elkezdhetjük összerakni az egészet.

A gumi „horgok” helyes beakadására figyeljünk. Ha nem akar a helyére ugrani, akkor segítsük egy vékony csavarhúzóval.

Mehet az egész az anyós lábához, keressük meg a bajonettes rögzítés kezdő pontját, fordítsunk rajta kb. egy nyolcad fordulatot, míg a rögzítő fül a helyére nem ugrik. Elektromos csati vissza, kárpit elem vissza (akinél van), kesztyűtartó vissza. Tegyük a kocsit gyújtásra és ellenőrizzük a tücsök zenét :-) A motornak könnyeden, hang nélkül kell működnie.

Evvel a munkával csendessé tettük a ventillátort és az ellenállások túlmelegedését is megakadályoztuk.

 

Kellemes szerelgetést!

AndrasM

 

v70212                                            Szereld magad és a Sufni tuning