Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning      Bosch adagoló tuning Mondeoba

   írta:   Joy                         

Az első képre ránézve azonnal láthatjuk, hogy milyen fontos a tökéletes működéshez az adagolás. Ha jól adagoljuk a levegőt a teás kannába, megtelik a poharunk teával :-)

 

Dízel Mondeonk motorjának egyik igen érzékeny pontja az adagolója. A Lucas adagoló jó szerkezet, egészen addig amíg még jó. Sajnos nagyon érzékeny berendezés, könnyen elromlik és nagyon drága a szervizelése.  Okos emberek kitaláltak egy megoldást a Bosch adagolóra való átállásra.

 

 

Az átállás alapja egy 0460494218-as adagoló, amely az Escort 1.8 szívó dízelből származik. Azért jó ez, mert az MKI-es Mondeo dízel motorja és az Escort-é ugyanaz, csak feltöltővel látták el. Erre az adagolóra kell egy turbós fedelet illesztenünk csak, hogy a vezérlése tökéletes legyen.

A bal oldali képen látható egy komplett adagoló még a műtét előtt.

A lenti képen látható a mi kis adagoló Lego-nk, vagyis az adagoló szétszedve. Kutya, macska és gyerek ilyenkor távol tartandó, mert aztán nem áll össze a berendezés újra :-)

Alábbiakban leírom az adagoló teljes tömítésgarnitúra cseréjének menetét és az apróbb változtatásokat az új adagolónkon. Először szétszereljük csavarjaira, ahogy csak tudjuk, nem nehéz feladat.

Az űres belső rész látható a jobb oldali képen.

A tengely perselyét is kicseréltem, mert lógott az enyémben. Két persely van benne, párszáz forint darabja. A tömítésgarnitúra 2-3000 forint körül mozog. Bosch VE-turbós adagolóhoz kell kérni, 20-as tengellyel. A perselyek nyers rézperselyek, ezért esztergályos kell, hogy összehozza a tengellyel.

A bal lenti képen az új csapágy látható kivűl, míg a jobb oldali képen az új csapágy látható belül.

 

 

Összerakáskor először a szivattyú aszimmetrikus gyűrűjét tesszük bele (balra lent), majd a lapátkereket. Az egésznek van egy záró része, ezt be kell csavarozni a házba (jobbra lent). A szivattyúrészt nem szokás bontani, csak a persely csere miatt volt megbontva.

 

 

 

 

 

 

 

 

A következő lépés a tengely összeszerelése, ez látható a lökéscsillapítóval a bal oldali képen.

Egy fogaskerék gyűrű van rajta, ami a leszabályozó szerkezetet hajtja, ez el tud forogni rajta, ezért 2gumibakot kell beletenni, ami a lökésszerű mozgásokat csillapítja.

A tengelybe belehelyezzük az éket és mehet is be a helyére.

A képen a tengely látható beszerelve.

 

Ezután a görgős gyűrű kerül bele, ennek görgős részén fut az emelőtárcsa, és ennek elfordításával állít az adagoló előtöltést. Van benne egy  tengely, ami az adagoló aljában lévő dugattyúba ér, ez tolja el a tengelyt és ez által fordítja a görgős gyűrűt.

 

 

Belsejében van egy négyágú szerkentyű (újra a gyűrűnél tartunk), aminek két ága a tengelyt fogja, 2 pedig az emelőtárcsát. Így ettől független hajtása van az elemnek. Az emelőtárcsát szemben felrakjuk a görgős gyűrűre, erre megy a nagynyomású elem. ezt nem írnám le részletesen, mert nem nagyon szabad szétszedni.  Az elemet 4 csavar tartja,ezeket óvatosan egyenletesen kell betekerni, akár a kuplungtárcsát.

Nagyon kemény edzett alkatrészek vannak benne. Sajna én már törtem el nyomóelemet, mert megfeszült. Ha benne van a nagynyomású rész, annak van két rugója, amit behelyezünk és utána a gázkar megy a helyére. Ezt oldalról két speciális csavartartja.

Ha ez a helyén van, visszamehet rá a leszabályozó rész. Mellékelek egyrobbantott ábrát, hogy minden egyes alátét tiszta legyen, hová kerül.

A bal oldali homályos képen a leszabályozó mechanika már a helyén van, a jobb oldali képen a nyomóelem látható.

 

Ezek után szépen visszarakjuk az oldalakon lévő burkolatokat. Ezek egyike a hidegindító berendezés, ami a jobb oldali képen látható. Nem kell szétszedni, ez egy külön egység, csak fel kell tenni az oldalára és a csöveket visszatenni rá ahol voltak.

 

 

Következő lépésben mehet rá a fedél. Ennek ki kell szedni a tüskéjét, különben nagyon macera a helyére tenni mindent. A gázkart is csak úgy tudjuk a helyére akasztani, ha félig kitoljuk a házból a tengelyét. Ekkor az adagoló teste egyben van. A gázkar tengelyre rátesszük a rugó alátéteket (nagy fekete műanyag), majd a gázkart. A rugó visszaakasztása nem kis türelmet igényel. Egy vékony bowdent szoktam beleakasztani és azzal behúzni a helyére. Végül tekerjük helyére a füstcsavart és az átmenő csavarokat.

Ezek után nár nincs más hátra, mint elvinni egy adagolóshoz, aki egy spéci padon beállítja. E nélkül is működőképessé lehet tenni, de a jó indulás, a füstmentesség ekkor lesz optimális.

Közben értelemszerűen bárhol ahol O gyűrű van, az kicserélendő egy újra. A készlet többet tartalmaz, mint amennyi kell. Nem kell megijedni. Tartalmaz még rézalátéteket az átmenő csavarok alá és a fejszelepekhez.

Költséghatékonyságból és lustaságból is célszerű, ha az adagoló csere egybeesik egy vezérműszíj cserével. Körülbelül ugyanazt kell lebontani hozzá, kiegészítve a nagynyomású csövekkel. Utóbbin egy picit hajlítanunk kell majd, mert nem ugyanarra a helyre illeszkednek, mint a Lucas adagolón. Másik lehetséges megoldás, ha veszünk 2000 Ft-ért egy bontott Escort nyomócsőkészletet (csak olyat, amin Bosch adagoló volt!).

A jobb oldali képen már majdnem kész a Legozássunk :-)

A bal alsó képen már helyén az agy, a jobb alsón pedig láthatjuk az alapjárat emelő kart.

 

 

 

Ez a művelet az MK2-n is végrehajtható, de ne feledkezzünk meg arról, hogy az Mk2-nél a leállító mágnes szelep az immobilizer része. Nem szabad elvágni a kábelt! Meg kell tartani és egy zacskóban valahová eldugnia motortérben.

Mk1-nél külön panel van az adagoló hátulján, ez észrevehető.

            Jó szórakozást.

Joy

 

v100122                 Szerkesztette:  ND

 

 

                   Szereld magad és a Sufni tuning