Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning    Hátsó kutyacsont a kombiban

                           írta:    ND                         

Miért is foglalkozzunk ezzel a kérdéssel?

Akinek kombija van, annak többnyire van cipelős ingerenciája, is vagy a barátai támasztanak ilyen irányú igényeket. Biztosan ismerősen hangzik a mondat: Az én kocsimba nem fér bele, de a tiedbe igen, nem tudnál segíteni hazavinni az új mosógépet?

Hát igen segítünk. Ezzel viszont együtt jár, hogy a hátsó futómű jobban igénybe vesszük, mint más karosszériával rendelkező  tulajdonosok, így célszerű erre fokozott figyelmet fordítani. Ha erről elfeledkezünk, akkor sincs nagy baj, mert ez egy olyan megszólalós alkatrész és ha gondja van, akkor menetközben szépen bekopog. :-) Kombisok ezt lehajtott hátsó ülések mellett nagyon szépen hallják, amikor kicsit rosszabb úton mennek.

Kicserélése nem igényel extra felszerelést és tudást, így otthon is elvégezhető. Kezdjük mindjárt az alkatrészek beszerzésénél. Jelen esetben  a kombik esetét tárgyalom, erre vonatkozik amit írok. Ha felmentek a Cromax honlapjára, akkor láthatjátok a variációs teret (évjárat, kaszni, típus, meghajtás, stb.).

 

 

 

Szerelésről nem magyaráznék sokat, aki nekiáll, az hamar átlátja a teendőket.  Nem igényel extra szerszámot és nagy gyakorlottságot kutyacsont és a szilentek cseréje. Érdemes együtt kicserélni mindet.

A korai MK1-eseknél a kutyacsont gumibakja két részből is állt. Ha még nem cserélték sohasem, akkor találkozhatsz ilyennel. De remélhetőleg ilyen MK1 nem létezik már, mert ezt kétszer is illett volna cserélni a kocsik korát tekintve.

Az MK1 és MK2 kombik itt némileg különböznek!

MK1 esetén még egy gömbcsuklós rendszerű volt ez a tag, mint a képen is látható. De aztán 1995-ben jöttek a pénzügyi emberkék és noszogatták a Fordos mérnököket, hogy olcsóbban kellene gyártani a Mondeot. No ezért is volt szükség az MK2-re 1997-től. :-)

Így aztán, ahol lehetett egyszerűsítettek. Nemes egyszerűséggel kicserélték a rendszert egy gumiszilenttel szerelt hosszú csavarra. :-(  Ezt az összeállítást láthatjuk lentebb. Higgyük el nekik, hogy ez nem ment a minőség rovására és kevesebb a meghibásodás lehetőssége?

Ennek ellentmond, hogy hallottam már MK2-esről, amelyikből ez a csavar egyszer csak eltűnt. Ami pedig csak akkor tud előfordulni, ha elszakad valahol és kiesik. Hát tekintve az alkatrész elhelyezkedését a korrózió hatásával számolni kell.

Csendben jegyzem meg, hogy a képen látható csavar menetes része egy helyen ki van könnyítve. A kikönnyítés a hosszú csavaron azt a célt szolgálja, hogy miután rákapattad az anyát, majd kellő feszességre húztad, ami a könnyítés alatt van, le kell fűrészelni, vagy csippenteni, hogy ne lógjon ki.

 

Mi tud meghibásodni egy ilyen gumibakon?

Érdekes módon kirojtosodik, belül a rúd festéke és rozsdapora szépen elkezdte rágni a szilentet, majd némi homokszemcse is besegített. Ebből látni, hogy mindkét összetevő kopik, ami azt jelenti, hogy egyre nagyobb a szabad mozgásterük, azaz durván mondva lötyögnek.

Látható, hogy ezt az alkatrészt nem cserélték előttem (nem idei szerelésem tanulságai ezek), 1995-ös az öntési jegy szerint, a kocsi 1997-ben kezdte meg a szilent koptató pályafutását. Az alkatrész száma is kiolvasható 93BB-4AO37-IO73C. Mellette  látható az új képe, ami normál gumi színű. A kivett pedig kikeménykedve és a hol tudott súrlódni a vason ott szépen kifényesedett.

 

 

No de ne álljunk meg, menjünk a stabilizátor rúd végéhez is!  Ott találjuk a kutyacsontunkat :-)

Lehet látni, hogy némileg a gömbcsukló is már erősen csuklik, a gumi szilentjeiről nem is beszélve. Lehet látni, hogy a szilent, mint szokás szétrágódott, szétszakadt, vállai letépődtek.

Nem hiszem, hogy elvárhatnánk tőlük, hogy épek maradjanak éveken keresztül ilyen igénybevétel mellett, amit a magyar kátyús utak jelentenek számukra.

Miután a szillent el kezd szétforgácsolódni, elveszíti a csillapító képességét és előbb-utóbb meghalljuk vezetés közbe a koppogó hangot. Amikor már fémes hangot hallunk, akkor már érdemes lassan közlekedni, mert ha elveszett egy csavar, akkor az könnyen borulást eredményez, ha nem változtatunk vezetési stílusunkon azonnal.

 

Ha kedvet kaptunk egy kis rendrakáshoz, akkor mehetünk is a boltba. Összeállítottam a bevásárló listánkat is, amin 2009-es sacc/kb. árak szerepelnek. Mielőtt elindulnánk azért mérjünk egyet, hogy 16-os, vagy 18 mm-es átmérőjű keresztrudunk van? Használtan vett Mondinál lehetnek meglepik.

MK1 esetén:

- Szilentblokk tartóvas hátsó stabilizátorrudhoz kombi Mo92-00   kb. 550 Ft, ez egy kihajtott végű U bilincs, amivel a szilentet fogatod fel az alvázra.

- Szilentblokk hátsó stabilizátor rudhoz 18mm Mo92-00  kb. 300 - 900 Ft,   ebből a gumi elemből van 16mm-es és 18 mm-es is, ezt fogja le a tartóvas és ennek a közepén megy át a stabilizátor rúd és annak az átmérőjét kell megmérni.

- Stabilizátor rud függőleges hátsó 2WD Mo94-98  kb. 2700Ft, no ezt hívják kutyacsontnak, ezen van egy gumibak, aminek a berakásával el leszel, mint a kutya a csontjával :-) A profik pillanatok alatt becsavarhúzózzák a helyére a gumit, szóval nézd meg kiszedéskor, hogy hogyan kellene állnia. Néha külön kapni csak gumit, de ez inkább csak látszatkezelés.

- önzáró anya, ne feledkezzél meg, ha netán nem adnának hozzá. Ezen ne spórolj, ez egy öt éves beruházás, ha rendesen rendbe rakod talán nem is kell többet foglalkoznod vele.

MK2 esetén:

- Szilentblokk tartóvas hátsó stabilizátorrudhoz kombi Mo92-00   kb. 550 Ft, ez egy kihajtott végű U billincs, amivel a szilentet fogatod fel, ugyanaz mint az MK1-esnél.

- Szilentblokk hátsó stabilizátor rudhoz 18mm Mo92-00  kb. 300 - 900 Ft   ugyanaz érvényes rá, mint amit az MK1-nél írtam.

- Csavar középső függőleges hátsó stabilizátorhoz Mo98-00  kb. 2200Ft, ez már MK2 specialitás, ez egy jó hosszú edzett csavar.

- Anya hátsó, függőleges stabilizátorrudra Mo98-00  kb. 500Ft, adja magát a dolog.

- Közbetét függőleges hátsó stabilizátorhoz Mo98-00  kb. 1800Ft, lehet hogy elég csak ezt cserélned, hogy a kopogás megszűnjön, de nem biztos, hogy hosszú távon elégedett leszel vele.

 

RLaca jóvoltából egy kis Finish kód gyűjtemény:

 

MK1 - anya (önzáró): 6701510, kutyacsont: 1054209, bele szilent: 6915411, rögzítőkengyel-rugó 2WD: 04/1993 - 10/1994: 7014210, 10/1994 - 08/1996 és 4WD 01/1995 - 08/1996: 1054209, 16mm-es szilent a rúdra: 7144204, 18mm-es:7144202.

 

MK2 - anya: 1072447, távtartó: 1072446, csavar: 1072435

 

 

Végül egy kép, amin nem egy birodalmi lépegetőt látni, hanem egy kis virgonc városligeti kutyust a játék csontjával.

Jó szerelgetést kívánok!

ND

v100215                        szerkesztette: ND

 

 Szereld magad és a Sufni tuning