Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning             Műszerfal ledesítése

  írta:   Nasa                       

Blue Star - kívül kék, belül is legyen kék. A mondat első fele az MK1-es Mondeomra vonatkozik, míg a második fele a műszerfal projektemre. MK1 műszerfal LED-esítés, mert megérdemeljük. Viszont a magas fényű kék LED-dek ára kicsit elgondolkodtatott. Végeredményben egy helyre került kettős LED, a többi helyre csak szimpla. A műszerfal háttérvilágítása öt helyről van megoldva,  ezekből a középső részre került kettő LED.

A megoldás hasonló, kis fülek kipattint, ellenállás a LED lábára. Ebből két verzió kell, a rövidebbek a számlapok alá, hosszabbak meg a felső részre.

 

Sajnos úgy jártam, hogy egy két helyen elméreteztem magam. Azért, hogy a LED-ek szépen világítsanak, elég közel kell tenni a szimbólumlapokhoz. De volt olyan hely is, ahol a LED szára önmagában sem volt elég hosszú, ide 0.75-ös egyszálú vezetékből készítettem toldatot.

 

 

Az első teszteléskor kiderült, hogy a magas fényű LED-ek egészen jók, csak túl koncentrált a fényük. Megoldásként meg kell csiszolni a felületét csiszolópapírral és akkor már szórja a fényt.

 

Fontos! Ne feledkezzünk meg az előtét ellenállásokról! Ezek lehetnek 680 vagy 560 ohm. Ha elfelejted, akkor szép füstjeleket látsz és ilyen szép kukába való ledjeid lesznek :-(

Miután a háttérvilágítás és a többi plusz LED (irányjelzők, töltés, fék, olaj, stb.) készen lett, eszembe jutott, hogy megvilágítom a mutatókat a fordulatszám és a sebességmérőn is. Alapból egyszerűnek tűnt az ötlet, csakhogy ilyen funkciót nem terveztek az MK1-be.

 

A fordulatszám mérő volt az egyszerűbb, ott az elektronikát tartó műanyagba szépen pákával bele lehet olvasztani a LED lábait, és kész is. Vigyázni kell, hogy ne érjen hozzá a LED feje a tengelyhez, mert akkor nem fog forogni a mutató.

 

A sebességmérő az már keményebb dió. Ott is mögéje lehet tenni LED-et, csak hogy a kilométer számlálók miatt nem tudod elég közel tenni, és nem világítja meg eléggé a mutatót.

 

Hosszabb vizsgálódás után vettem a bátorságot meg egy torx kulcsot és szétszedtem. No, ekkor kezdtem megőszülni. Végül is óvatos voltam és szerencsére nem potyogtak ki a fogaskerekek, de nagyon kell vigyázni, nehogy beletegyünk párezer km-t az autóba ;-)

 

 

Szétszedés után a mutató alatt találtam egy érdekes képződményt. Leginkább sebességállító mütyür lehetne a neve. Ezzel lehet finoman hangolni a mutatót. Ehhez nem kell szétszedni az órát és hátulról lehet állítani. Egy rovátkás rész van, amin lehet tologatni az egészet. Azt nem tudom, mennyit állít egy ugrásnyi hely, ezt másra bízom.

 

Visszatérve a ledesítéshez, a bepróbált LED-et valahogy rögzíteni kellett. Erre a jól bevált beleforrasztjuk megoldást alkalmaztam ismét. Csakhogy ha bent a LED, akkor a számlap nem megy vissza a helyére, mert nagyobb a LED, mint a hely. Nosza reszeljünk!

 

Az 5 mm-es ledből kb. 2mm vastag LED lett, de még az elejéből is kellett szednem, mert hozzáért a tengelyhez. Erről kész képem nincs, csak a szétszedett LED nélküli állapot, de berajzoltam a LED helyét.

A számlap megvilágító LED-eknek, mivel foglalatuk nem volt, a középső LED-hez vezettem egy vezetékkel és onnan kapják az áramot.

 

Nem maradt más hátra, mint összeszerelni és gyönyörködni az eredményben. Pontosabban még egy apróságot észrevettem: az egyik szélen láttam egy repedést a számlapon és ott átvilágított a fény, ebből támadt egy kis egoista ötletem ;-) S lám, teljesen egyedi lett az óraegységem.

 

Aki kedvet kapott hozzá, annak jó és türelmes munkát!

 

                                                            Nasa(R)       

 

 

 

v100303               Szerkesztette:  ND                   Szereld magad és a Sufni tuning