Kanyarstabilizátor szilent csere 
            írta:   AndrásM 
                                    
                
         | 
    
    
        | 
             A kanyar stabilizátor 
            rendszer feladata, hogy a kocsikon az oldalirányú 
            és haránt lengéseget megszüntesse. Magyarul 
            a kocsi ne billegjen. A gyakorlatban ez úgy valósul 
            meg, hogy egy kovácsoltvas rúd összeköti 
            a két kereket, gömbcsuklók és szilentblokkok 
            segítségével. Amikor a kocsi megdőlne valamilyen 
            okból az egyik irányba, akkor az egyik oldali kerekei 
            a karosszériához képest magasabbra kerülnek, 
            mint a másik oldali kerekek. Ez a különbség 
            csavarólag hat a kanyar stabilizátorra, ami igyekszik 
            csökkenteni ezt az állapotot. Evvel a megoldással 
            a kocsi valóban stabilabb és az utazás is kellemesebb. 
            Ezen a rajzon látható 
            ennek a rendszernek a fele. Magát a rudat zölddel jelöltem, 
            a gumi szilentblokkot kékkel, a hozzá tartozó 
            bilincset szürkével. 
            Az erős igénybevételtől 
            a kékkel jelölt gumi szilentblokk sajnos megkopik idővel. 
            A cserje aktuális, ha kopogó hangot hallunk a futóműből, 
            főleg rossz úton. Ha a kanyar stabilizátor rudat meg 
            tudjuk kézzel mozgatni pár millimétert (a tengelyének 
            irányában) akkor a cseréjéhez eljött 
            az idő. 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
        
             Ezen a képen 
            a két új szilentblokk látható.  
            Nem túl drága 
            alkatrész, nem nehéz beszerezni sem. A nehézség 
            a cserében az, hogy a leszorító bilincse szinte 
            szerelhetetlen. 
         | 
    
    
        | 
             Ezen a képen 
            látható, hogy a leszorító bilincs első 
            csavarját még meg lehet nyitni egy csillagkulccsal, 
            de a hátsókhoz nem lehet hozzáférni. 
              
              
            Arra gondoltam, hogy 
            ahhoz, hogy a bilincsek hátsó csavarjaihoz is hozzáférjek, 
            leoldom a segédalváz (bölcső) hátsó 
            csavarjait és leengedem az egész keretet néhány 
            centivel, hogy a bilincs hátsó csavarjait szerelni 
            tudjam. 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
        
             A kocsit merev bakokra 
            emeltem és a bölcső közepét megtámasztottam 
            egy krokodillal. Tettem ezt azért, hogy, ha a bölcső 
            hátsó csavarjait kitekerem, akkor ne zúgjon 
            le a motor a földre.  
            Ki is csavartam a két 
            nagy csavart és próbáltam a krokodillal finoman 
            leengedni a keretet. Ekkor derült ki, hogy a motornál 
            és a váltónál lévő gumibakok 
            ezt megakadályozzák. Tehát, nem akar a keret 
            motorostul leesni. Sőt. Azt a pár centit sem engedi, ami 
            a szereléshez kellene. 
         | 
    
    
        | 
             Itt látható, 
            hogy magától a bölcső csak kb. egy centit akar 
            lesüllyedni. Így még mindig nem lehet a csavarhoz 
            hozzáférni. 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
        
             Egy fa léccel 
            lejjebb kellett feszítenem a segédalvázat, 
            hogy a csavarhoz férjek. Így is csak villáskulccsal 
            lehet nyitni, a csillagkulcs nem fér oda.  
              
            Sűrű csavarlazítós 
            spriccelések mellett sikerült mind a két csavart 
            kivennem. Sajnos mind a két csavart teljesen ki kell venni. 
            Enélkül a gumi elem nem cserélhető. 
         | 
    
    
        | 
             Persze a kanyar stabilizátor 
            szilentblokk hőn szeretett gépszörnyünk páros 
            szerve. Tehát jobb és bal oldalit egyszerre ildomos 
            cserélni. 
              
             Ezen a képen 
            már lent van a bilincs és a gumi elem is. A csavarok 
            eltávolítása után a gumit a kocsi közepe 
            felé toltam, elfordítottam és leszedtem a rúdról. 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
        
             Itt jól látszik 
            a régi kopott gumi és az új közötti 
            különbség. Hát tényleg megérett 
            a cserére. 
         | 
    
    
        | 
             A visszarakás, 
            már sokkal könnyebb. A bilincsek csavarjait párban 
            meghúztam. Olyan erővel, amekkorával csak bírtam. 
            Persze becsavarás előtt a segédalvázba rögzített 
            anyákat is befújtam csavarlazítóval. 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
        
             Utána jönnek 
            a segédalváz csavarjai. Persze a lécből készített 
            éket ki kell venni, a krokodil emelővel a keretet finoman 
            megemelni, aztán a keret nagy csavarjait visszatenni. Emelővel 
            a fix bakokat eltávolítani, kerekeket visszatenni, 
            a kocsit leengedni. 
         | 
    
    
        | 
             A szerszám igényt 
            is lefényképeztem. Kell egy krokodil vagy sima olajemelő, 
            két bak, egy krova készlet, 13-as villáskulcs, 
            13-as csillagkulcs, 21-es csillagkulcs, csavarlazító 
            folyadék 
              
            Nem könnyű feladat 
            a gumi szilentblokkok cseréje. Veszélyeket rejt a 
            kocsi felbakolása, a bakolt kocsin a munkavégzés. 
            Aki érez magában annyi rutint, hogy a képek 
            alapján merészel belevágni ebbe a munkába, 
            az megjutalmazza magát egy sikerélménnyel és 
            egy csendesebb futóművel.  
            Sok sikert a szereléshez! 
            AndrasM 
         | 
        
               
         | 
        
               
         | 
    
    
        | 
               
         | 
        
               
         | 
                     v051110 
                             szerkesztette: ND 
                       
         |