Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning    Légrugók beszerelése

interjút adta: BPéter    vette: ND    

Mese és valóság:

Hol volt, hol nem volt, megesett egyszer, hogy a régi kombimmal sok faanyagot szállítottam. A kocsi hátulja teljesen leült. Ráadásul "keresztlaprugós" volt a hátsó futómű kialakítása (menetirányra merőleges laprugók). Nyugodtan mendegéltem normál sebességgel harmadikként egy kis bolyban, amikor a legelöl haladó osztrák sógor gondolt egy nagyot és nyomott egy nagy padlóféket egy alárendelt kereszteződés előtt. Persze a mögötte lévő is fékezett. Nekem meg már nem volt esélyem fékezni. Egyrészt elcsórták a reakcióidőmet, másrészt két autó is rátelepedett a fékutamra, harmadrészt ilyen plusz tömeggel nem lettem volna képes megállni normál távolságon sem. Maradt a menekülés. Kormány balra, padlógáz, bár az csak arra volt jó, hogy ne reszkessen a lábam annyira. A hirtelen manővertől a kocsi belengett jobbra-balra. Próbáltam a sávba maradni, de aztán jöttek szemből is. A sógorék meg együtt lehetek, mert az első túlgurult a bekötőúton, hogy jól elférjen mögötte a másik is. Na ez nem könnyítette meg a visszatérésemet a normál sávba. Jöttek szemből, jöttek mellettem, én meg billegtem jobbra-balra, mint a tojó galamb. A kocsi orra meg a végével ellentétesen próbált meg kitörni hol jobbra- hol balra. Kényszerűségből az újabb meredek kormányzásra adtam másodpercek alatt őszölő fejem. Ezzel csak tetéztem a helyzetem. Persze a rakomány sem maradt tétlenül, hol itt-hol ott akart kinézni az ablakon. Már-már két kerekeztem az út szélén. Ha akkor lecsúszok az aszfaltról a padkára, akkor nem én lennék a mesemondó mostan. Emlékeztem egy kollegám utánfutós esetére, amikor az általa szállított parketta hányingert kapott az utánfutóban és eldobta magát. Lengett mögötte az utánfutó, mint a győzelmi zászló. Persze a kollega tudta, hogy nagy gázzal kellene menekülnie ebből a szituációból, azaz kihúzatni. Nem merte, jött is a bukfenc. Valószínűleg én sem tudatosan húzattam ki a kocsit, csak támaszkodtam a gázpedálon görcsös lábbal. Na amikor végre egyenesbe jöttem, megálltam, kireszkedtem magam, megigazítottam a rakományt és nagyon óvatosan hazaértem.

            Miért írtam le mindezt? Ha lett volna egy jó kis légrugóm, akkor a kocsi nem ült volna le ennyire és a túlfeszített laprugók nem ellenem, hanem velem lettek volna. Bizton mérsékelték volna a hintát. Nálam a tervbe vett kenu szállító utánfutó rendszeresítése hozta napirendre a kérdést. BPeter klub társamnál a rendszeresnek mondható nagyobb teher szállítása. Pionírként beruházott egy ilyen tuningba és mint igaz úttörőhöz illik segíti társait eligazodni az élet komoly dolgaiba és a légrugó beszerelés fáradságos titkaiba.

                                                                                                                        

ND                                    Kedves BPeter!                    Először is lássuk, hogy miről is lesz szó, hogyan néz ki. Anyagias világunk első kérdései általában a beszerzési lehetőségre és az irányárra vonatkoznak. Tehát hol, mennyiért, milyen típusú?

BPeter   - Valamelyik autós hetilapban találtam egy hirdetést az air spring nevű cégtől, ami valahogy így szólt:   Személygépkocsi hátsó tekercsrugóiba szerelhető segédrugó, légrugó. Volt mellette két ábra amin egy-egy utánfutós autó volt rajzolva, az egyiken leült hátsóval, a másikon pedig teljesen normál állapotban, mint egy teleshop reklámban). Akkor rögtön éreztem, hogy kell nekem egy ilyen, mert az autó fényszóróimmal mindig az eget kémleltem. Halvány emlékeimben élt valami foszladozott emlék, amiben egy autós ismerősöm áradozott a szuper légrugóiról. Másnap fölhívtam a céget és utána érdeklődtem, mennyibe kerül, Mondeo-ba építhető, stb.  Napokon belül birtokoltam egy ilyet. :-) 

 

 

 

 ND  - Ha már sikerült beszereznünk, hogyan fogjunk hozzá a beszereléséhez. Magunk is be tudjuk szerelni? Milyen szerszámokra lesz szükségünk?

BPeter - Nem kell hozzá ördöngösség, simán beépíthető néhány óra alatt. Mellékelem a hivatalos Szerelési Útmutatót és néhány tapasztalati fogást. A spirálrugó felső tányérjához rögzítve van egy sárga gumi alkatrész aminek az a funkciója, hogy a rugó teljes összenyomódása esetén átvegye a terhelést. Ezt a képen is látható gumi alkatrészt lefelé kell pajszerolni amíg le nem esik, de ekkor még a spirálrugóban van! A spirálrugóból nagyon nehéz kivenni, mert kúpos a keresztmetszete és a felső harmada a növekvő falvastagság miatt nem igazán akar kiférni a rugó tekercsei közül.) Próbáltam ráállni a kerékagyra és így lefelé nyomni a kereket, de csak nem akart megnőni a rugó tekercsei között a távolság. Ekkor lekötöttem a gátlót, de nem volt jó megoldás, mert az ABS kábelein akart lógni a kerékagy, azt meg valahogy nem akartam. Végül egy 60 cm hosszú "műszerész" csavarhúzót átdugtam a határoló ütközőn (gumi bak) és kitéptem a rugó tekercsei közül. (sértetlenül kijött). Rájöttem ez a megoldás a célravezető, és a másik oldalon már egyből így kezdtem.

Ezek után jön a légrugó beépítése ami úgy történik, hogy kieresztem belőle a szelepet, és összepasszírozva a helyére feszegetem. A légrugó szelepére nagyon figyeljünk, hogy pontosan két tekercs közepére essen, és olyan irányba nézzen, hogy néha ellenőrzés céljából hozzá lehessen férni ( legjobb, ha hátrafelé mutat ).

Következő lépésként a légrugóhoz mellékelt alátét gumik beépítése, amiknek az a funkciója, hogy ahatároló ütközőnek a rögzítő tüskéje ne tudjon kárt tenni a légrugóban. Itt tuningoltam egy kis vászon és polifoam segítségével, a képen láthatod a kilogó polifoam darabot.

Végezetül, már csak a szelepet kell visszaszerelni a légrugóba, és nyomást kell beállítani. Most lődd be a nyomást, mert nem változik, ha az autó súlya is rajta van (tapasztalat). Rakd vissza a kereket és jöhet a túloldal! :-)))

 ND - Mit kell tudnunk a helyes használatról? Van valami információd a várható élettartamról?

BPeter - Helyes használatba más nem tartozik bele csak a légrugóban levő nyomás időnkénti ellenőrzése, nekem 0,9 bar. Bevallom, hogy 3 hónap után néztem meg először, de a nyomásmérő csatlakoztatása több levegőt engedett ki a szelepen, mint amit magától elereszthetett. Ezért úgy döntöttem, hogy majd, ha lejjebb megy a hátulja, akkor nyomok bele. :-)

Azt azért nem felejtsük el, hogy a légrugó beépítésétől nem lett erősebb a karosszériánk, a rugótányérokat, és a csapágyakat is ugyan úgy éri a terhelés! De az is lehet, hogy jobban.

Az élettartalmáról nem tudok nyilatkozni, mert rövid távú tapasztalataim vannak, de hallottam olyan autóról amelyikben 5 éve hibátlanul szolgál. Egyébként 1 év garanciát kaptam a termékre.

 

 

 

 

ND - Úgy tudom, hogy túl vagy a "nagy" terhelési próbán. Meg vagy elégedve? Milyenek voltak a tapasztalataid?

BPeter - Maximálisan elégedett vagyok ezzel a megoldással és nem szeretnék visszatérni a hagyományos rendszerhez. Sokkal jobb az autóval közlekedni, keményebb lett az autó hátulja, a hirtelen irányváltásnál nem billen annyira, így egy picit "sportosabb" lett. Persze azért egy picike hátulütője is van a dolognak, oda lett a jó kis hintázó, ringó mozgása, és terheletlen állapotban egy pár centivel magasabb a kocsi hátulja. Megemlíteném, hogy a keményebb rugózás kompenzál a súlypont magasságának növekedése miatt, és semmit nem romlik a vezetési élmény.

Minden kombi Mondeosnak ajánlom, akik kihasználják a nagy csomagtér nyújtotta lehetőségeket. Kizárólag kombi Mondeokba építhető!!!

 

 

Kedves BPeter!                 Köszönöm a kombisok nevében (ők a fő cuccolósok), hogy megosztottad velünk tapasztalataidat.    

v040728                                                                                                                                                            ND                         Szereld magad és a Sufni tuning