Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning      Toronyszilent hiba felismerése

   írta:   ND                         

A pontosság kedvéért, az első futómű toronyszilentjéről van szó. Ezek normál körülmények esetén, amikor a kereket forgatjuk, szépen lassan imbolyognak. Ez a kis cikk arról szól, hogy milyen jelekből következtethetünk arra, hogy spórolnunk kell egy kis pénzt a cserére. :-(

Ezt a csavart egy 18-as hattyúnyakú csillagkulccsal kell meglazítani, úgy hogy közben egy imbusz kulccsal (7-es, néha 6-os) ez eredeti pozícióba tartjuk a tengelyt, hogy az nem forduljon el. A Crova készletek többnyire nem tartalmaznak 18-as kulcsot, szóval célszerű hozzákészülni a szerszámok beszerzésével. Ha van 18-as crova fejünk, akkor egy csőfogóval meg tudjuk lazítani a csavart, majd  a továbbiakban racsnissal ki tudjuk hajtani, akkor már nem kell ellentartani az elfordulás elkerülésére.

Az ellenőrzést kezdjük azzal, hogy járó motornál forgatjuk a kereket és megfigyeljük a mozgását a csavarfejnek. Ha hirtelen mozdulatokkal vált oldalt, akkor törött a szilent, ha csak támolyog  a csavar feje az egyik oldalról a másikra, akkor jó. Itt van két videó a töröttről és a még jóról  (720KB-osak csak).

 

 

 

 

 

Nézzük a további árulkodó jeleket, ha a motortérben a kupolán fémreszeléket látunk, akkor gond van. Ezt már álló motor mellett is észrevehetjük, ha van ott valami, akkor az oda került valahonnét. Tippelhetsz.

1-es nyíl mutatja, hogy hol tört el körbe a szilent felső tányérja a csavar körül, ott tud ugrani az egyik oldalról a másikra a tengely. Egészen addig, amíg a csavar palástja neki nem csapódik, a keletkezett lyuk vállának, majd onnét vissza a másik oldalra. Jobban mondva ez nem történik meg teljesen, mert a felső tányér, amit kicsavaroztunk, az előbb koppan a fém részen.

2-es nyíl mutatja a felső tányér fém része hol kezdte enni a felfüggesztés karosszéria részét, ide koppant mindig menetközben. Tehát, ha hallasz fentről kopogást menet közben, akkor erősen gyanakodhatsz erre a hibára.

3-as nyíl mutatja, hogy a fém reszelékes por árulkodik róla, hogy itt bizza gond van. Az ujjlenyomataink tették igazán láthatóvá ezt a jelet.

Másik jel, amit csak belülről lehetett látni a megrágott gumidarabkák. A nyíl mutatja, hogy hol találkoztunk azokkal a kis dörzsölt gumi golyócskákkal, a forrását nem találtuk meg, mert még nem bontottuk szét annyira.

 

Új szilent MK1 és 2 esetén: 93BB-3K155-AC - kb 3,5 eFt/db.

 

 

A működéséről összedobtam egy kis egyszerűsített magyarázó részt:

Az alábbi animált kép a stabilizált gólyaláb mozgását illusztrálja a szilentben. A lentebbi a törött szilent tányérban lötyögő tengely ugráló mozgását mutatja.

A szerelése eléggé munkaigényes, mert le kell venni teljesen. Vagyis le kell bontani hozzá a féknyerget (felakasztani kasznira), kutyacsontot (felső csatlakozásánál), kiszabadítani az alsó szorításból a csonkot, stb. Szóval nem kezdő kategóriás a szerelése, de remélem a hiba felismerésben tudtam segíteni.

 

 

 

Hiba mentes Mondeo-t kívánok   :-)            ND

     

v100125                      Szerkesztette:  ND   

 

            Szereld magad és a Sufni tuning