Vissza a kezdőlapra !       Kalandom az üzemanyagpumpával

írta: ND                                                

Itt volt az ideje egy mindenféle szíj, vízpumpa, fékolaj, szervóolaj, motorolaj cserének, így irány a szerviz. A szerelő állapot felmérő lapra felírta, hogy az üzemanyag szűrőn lévő kézi pumpám szakadt, nem lehet légteleníteni. Nagy valószínűséggel ezt nem a kezdetek kezdetén vette észre, hanem utólag írta az állapotfelmérő lapra, mert a legfelső sor fölé került.

Hát amikor telefonáltak, hogy nem jó és cserélni, kell úgy félre nyeltem, hogy még a telefon másik végén is hallani lehetett. ;-) Tudtam, hogy a pumpát 15 eFt körül mérik. Mivel sohasem volt indítási problémám, ezért nem kérem a cseréjét, mert ha ebben valami meghibásodhat az a membrán lehet. Ha átszakad, a cseréje beszerzési helytől függően egy ezres alatt van.

A szervizből csak úgy tudtam eljönni a kocsival, hogy ha a szűrő és az üzemanyag előmelegítő ki volt iktatva a rendszerből. Szerencsésen a gyári csövekkel rövidre lehet zárni ezeket. Hosszas köszörülés után légtelenedett a rendszer és elhúztam haza. ;-(

 

 

 

 

 

A hiba nem volt összefüggésben a szerelési területtel elvileg. Persze, mint a hibák zöme, ez is előfordulhat bármikor, ezért is nem voltam úgy vele, hogy biztos jól megerőltették, aztán átszakadt. Főként azért nem volt ilyen gondolatom, mert mindig pöccre indult, tehát nem láttam okát, hogy babráltak volna arrafelé.

Hazaérve, hát mit mondjak. Párom nehezen értette, hogy 90 eFt-os javítási számlával a kezembe hazamenet a szervizből, azt mondom, hogy megyek kocsit szerelni, mert nem megy ;-(

Elmentem az egyik éjjel-nappal nyitva lévő autósboltba még este, fél hétkor !!! Vettem egy visszacsapó szelepet, szűrőt (kettőt), bilincseket és méternyi üzemanyagcsövet.  3900 Ft-ért.

Ez itt a reklám helye ;-) A számlán megtalálod a címet, telefonszámot, a Népliget közepénél a külső oldalon vannak, egy buszmegálló mögött, mellette egy szervíz, ami szintén eléggé rugalmas nyitvatartású.

A szűrőben van benzines és gázolajos, tehát pontosan fogalmazzál, hogy mire van szükséged. A visszacsapószelep, az a réz valami, egyik irányba átengedi a folyadékot, de visszafelé már nem. A bekötési/ átfolyási irányt egy nyíl jelzi rajta, de ha belefújsz, hamar rájössz a helyes irányra. Neked a 8-as csőméretűre lesz szükséged.

 

 

 

Kezemben a cuccal, Zombi segítségével negyedóra múlva már egy szűrővel ellátott Mondeóban ültem, ami pöccre indult és járása ugyanolyan szép volt, mint ahogyan anno TáDé kollega találóan megállapította ;-)

Reménykedtem, hogy az adagoló nem haragudott meg és nem fogja megbosszulni, hogy némi kosz is lecsúszott a torkán addig ;-)

 

 

 

 

 

Másnap  higgadt fejjel kezdtem gondolkodni, hogy akkor most mi is a helyzet. Tény, hogy a szűrőn és az előmelegítőn keresztül nem ment a járgány. Annyira pörgött csak fel, amennyi üzemanyag volt a csőben és utána levegőt kapott az adagoló.

Rendszerként szemlélve, a rajzon látható három oldható gyári kötés, az előmelegítő és a szűrő jöhetett szóba, mint hibaforrás. Az előmelegítőn lévő csatlakozások olyan stabilak, hogy kizártam őket.

Azt azért látni kell, hogy a szerelői diagnózis, hogy nem lehet légteleníteni és szakadt a membrán, az nem állta meg a helyét. ;-(

Az adagoló levegőt szívott be, de nem a membrán szakadásából. A bejövő oldali csövet lehúzva mutatta a szerelő, hogy szakadt a membrán. Pedig nem engedte ki a nyomólapot, amikor átpumpáltuk a levegőt a belső visszacsapó szelepén keresztül befogott bemeneti nyílás mellett.

Szóval a gyanú a két szélső csatlakozóra terelődött, abból is az elmenőre. A furcsa az volt, hogy az elmenő gyári csatlakozójába beletolva az addig az előmelegítőbe bemenő csupasz csövet, jó volt a tömítés és ment a motor.  

Nem volt más választásom, mint szétszedni a szerelő által hibásnak tartott pumpát, meggyőződésem ellenére. Még pénteken este Kaptam Zombitól egy szétszedett pumpát, aminek tényleg szakadt volt a membránja, az oldalon lévő régi szerelős cikk az alapján készült.

Alaposan megvizsgáltam, nem találtam rajta semmi szakadás. A kontraszt kedvéért egymás mellé tettem a két gumi membránt.

A bal oldalit vettem ki az enyémből. A kép magáért beszél, ez egy jó állapotú, sértetlen membrán. A jobb oldalinál szemmel látható az anyag elöregedése. Elképzelhető, hogy 9 - 10 évig bírja szusszal és azután lesz ilyen. Az én szűrőm, a ház öntése alapján 2000-ben került beszerelésre, tehát azért ilyen jó állapotú a gumija.

 

 

Megnéztem a másik belső meghibásodási lehetőséget is. Amikor a két belső visszacsapó szelepközti elválasztó gumitömítés szakad át.

A jobb oldali a rossz tömítésen a két kör közötti rész deformálódott és középen áteresztett.

A hibátlan bal oldali az enyém . ;-)

 

 

 

Összeraktam a pumpámat, levittem, felszereltem, kézzel légtelenítettem, aztán csatlakoztattam az elmenő csövet is és már ment is a motor !!!!! A képen látható állapotban autózok már ;-)

Az eredeti összeállításból most annyi hiányzik, hogy a gyorskötésű csatlakozók helyett bilinccsel lett ráfogatva a szűrőre a vezeték.

Végeredményben megint sokat tanultam, bár kidobtam 4000 Ft-t feleslegesen. Nekem ennyibe lett a téves diagnózis. Bár ha bólintok a cserére a telefonban, akkor most 15 eFt-tal lennék könnyebb.

Azon, hogy most ez szakmai tévedés, vagy a lehúzás kategóriájába tartozó eset volt, azon nem rágom magam. Inkább úgy fogom fel, ha egyszer átszakad majd a membránom valóban, akkor már kész a túlélő készletem ;-)

Persze most már, hogy szétszedtem az enyémet, nem biztos, hogy sikerült olyan tömítettséget elérnem ami tartós lesz. De az a gondolat éltet, hogy más hivatásszerűen ugyan így csinálja és ő még fakezűbb ;-)

 

 

 

 

Pár gondolatot a membránról.                   Roto Diesel fedőnéven vagy szűrőház membrán néven lehet kapni néhol 400 Ft-ért. De javító kittben, karimával együtt bolttól függően 810 - 990 Ft-ért beszerezhető.

 

Ezeket a képeket Sanyitól kaptam 2005 januárjában, tehát a téma örök. ;-) Nekünk a 71 mm-es kell, mert kapható 65 mm-esben is.

 

 

 

Hol tudsz venni ilyet? Hát ha nekem kellett volna (BP), akkor a www.plf.hu-n vettem volna a 810 Ft-os kittet. Látható, hogy van pár javító garnitúra ehhez a szűrőhöz, attól függően, hogy mennyi minden kell bele. A 810 Ft-osban a membrán és a karmos fedél van bent. Márkaképviseletnél vehető kitt még tartalmazza a szűrőházban lévő, körmös fém leszorító gyűrűt is 5850 Ft-ért. ;-( Ez utóbbi, csak szerelői hibából tud eltörni ;-)

 

Itt vannak a cikkszámok, amikre hivatkozhatsz, a gumik között lehet némi átmérő különbség. A két gyári között is volt, de tömítettek.

 

 

 

 

Pár gondolat a szétszedésről

Maga a szűrőházat két csavar (13-as) tartja, a szűrőház tetején lévő csavarral óvatosan bánj, mert az fogja az alsó tányért, aztán ha az enged, kifolyik a gázolaj. Légy környezetbarát! Ha leveszed az előmelegítőt is, vigyázzál vele, mert meglepően sok gázolajat raktároz magában és csak ide-oda forgatásra adja ki a labirintusából a gázolajat. ;-)

Ha leszeded a fedelét a membránnak, akkor a bekarikázott fület ne feszítsd ki, mert ez segíteni fog a könnyű visszaszerelésben!!! Jegyezd meg a ki nem hajlított karom helyét, nem nehéz, mert ehhez a legnehezebb a hozzáférés. ;-)

Szétszedéskor egy méretes lapos csavarhúzóval óvatosan ki tudod hajlítani a karmokat, nem kell teljesen. Van benne egy rugó, nem nagy erővel rendelkezik, inkább csak akkor okoz meglepetést, ha elfelejtkezel róla.

 

 

 

A fenti képen látható öntési bélyegből látható, hogy 2000-ben csinálták.

A szűrőház belsejének összerakásával most nem foglalkozok, az a régi cikkben olvasható, amúgy meg minden alkatrész adja magát, csak egyféleképp rakható össze ;-)

A karmokon láthatod a nyomokat, amikor is visszakalapáltam a körmöket a helyükre. Először a ki nem hajtott fület akaszd be, majd körbe elindulva ütögesd rá a karmokat kalapács és csarvarhúzóval.

Hívjál egy segítő kezet, aki egy nagyobb fogóval összenyomja addig. A képen látható nyomok mutatják, hogy néha megcsúszik a fogó. Bejelöltem a két összenyomandó felületet.

Ne feledd, hogy a gumi tömítéseket ne szárazon szereld vissza, kenj rá egy kis gázolajat, ekkor nem deformálódik el és jobban tömít.

 

 

 

Pár gondolat a víztelenítésről

Ha már ilyen mélységekig eljutottam, akkor ejtenék két szót a szűrőház alján látható "víz" leeresztő csavarról.

Ha figyelmesen megnézed, a vége kúpos kiképzésű és a csavar egyik oldalán a menet hiányos, hogy betekert állapotban tömítsen, meglazítva pedig engedje távozni a szűrő alján összegyűlt vizet.

Ezt a képet nem annyira azért tettem fel, mert azt gondoltam, hogy nem tudod elképzelni, hogy milyen is lehet az a lyuk a víztelenítő alján.

Inkább azért, hogy mutassam, gondos gazdaként, hogy milyen kesztyűs kézzel bánok a Mondimmal ;-)

Remélem, sikerült megvilágítanom a kérdést egy kicsit.

 

Jó Mondizást !                   ND

 

v070620