Vissza a kezdőlapra !         Kinek, minek a hólánc?         

                                                                                   írta:  ND

         "akiknek fontos a biztonság és az úti cél gondtalan elérése"           by Gibson nick

         "bár ritkán van rá szükség, de akkor nagyon ..."                              by Rőczey nick

         "még soha nem akadtam el hóban, de láttam elég autót, amit magára hagytak, mert nem bírt elmozdulni…" by Gibson nick

         "a veled szembe utazó 3 gyerekes család szeretne még élni pár szép évet, még ha Te nem is tervezel hosszú távra"             by Bal3 nick

Ezek az üzenetek megragadták figyelmemet és érdemesnek tartottam továbbadni őket, mint a témába vágó népi bölcseleteket. Fontos, hogy a gondolataink terjedjenek ki a karosszériánkon túli világra is. Kérlek, gondolj az én családomra is. Ha leesik a hó és nincs hóláncod, akkor polírozd a kocsid a garázsodban inkább.

                                                                                        Amikor Te elakadsz előttünk saját felelőtlenséged miatt, Mi kiakadunk mögötted.

       

        Hóláncról pár szó:

Hóláncot a téli gumi méretéhez illeszkedve vegyünk és a meghajtott kerékre szereljük fel. Hólánccal csak hóban és maximum 50 km/órás sebességgel szabad közlekedni. Aszfalton a lánc hamar tönkremegy, a futóműről nem is szólva (vesekő ellen használ ;-). A felszereléséhez műanyag kesztyűt, zseblámpát célszerű az autóban tartani a hólapát mellett.

Az átlag hólánc árak 2800-12800 Ft között mozognak. A hólánc megvétele csak előfeltétele, hogy haladhass a havas úton. Fel is kell tudni szerelni (ha nem tudsz kit hívni segítségül :-)). A valóságban ezt sötétben, hidegben, sáros-hólétől csöpögő kerekekkel kell csinálni. Hidd el egész jó érzés nappal, jó időben kipróbálni tudásodat. Egy olcsó …esco-s „Létra” láncon elmélkedjünk egy kicsit együtt, aztán a sajátoddal gyakorolj sokat.

 

Megfigyelheted, hogy milyen széles paraméterek között használható még egy adott hólánc. A bal oldali képen 175/65R14-s gumin  van a hólánc, míg a jobb oldalon 185/70R14-sen. A két kerék között 32 mm a különbség magasságban, szélességben pedig 10 mm. A kisebb gumin a feszítéskor felül ki kell hagynunk három összekötő láncszemet, ezek fogják összekarcolni a  dísztárcsát menetközben.

Ez a lánctípus (50-es) már határeset a 195/60R15-s (=185/70R14) méreten. Télire a 195/60R15-ről áttérek a 185/70R14-re, az egy coll eltérést peresebb gumival egyenlítem ki. A rövid lánc előnye, hogy nem kell begyűrnünk a gumi alá a láncot. Tekintve, hogy a kerék alatti létrafok "magasabb" a többihez képest.

              A hólánc felrakása:

Ha teheted, még időben a letaposott havon állj meg, ha már elakadtál kissé macerás :-) , pár métert gurulj vissza. A lánc csavarodásait bogozd ki még a használat előtt! A kapcsos végét átbújtatod a „létra fokán”, ha eltaláltad az irányt, akkor eggyel kevesebb csavarodásod lesz a láncon.

  1          A láncot hátulról dobd előre a kerék mögött, előlről könnyebben eléred a végét egy kicsivel .

 

   2          Második lépésként felül a belső oldali merevítő ívet zárd össze.

 

   3          A külső oldalon lévő piros kampót a „megfelelő” zártságot biztosító láncszembe akaszd be(3. kép).

 

  4          Végül a feszítőláncot a kengyelen átbújtatva (5. kép), az A és a B jelű rögzítési példa közötti szögben rögzítsd.

 

         A táblázatban tájékoztató jellegel szerepel a hólánc kulcsszámához rendelhető gumiméretek, melyek egy Mondeohoz "rendelhetőek". Az "Y" és egyéb mintás láncokról lebeszélnélek. Örülnék, ha mindenkinél lenne télen legalább a legegyszerűbb és legolcsóbb létraláncból.

         Ezzel az oldallal az volt célom, hogy felkeltsem figyelmedet egy várhatóan bekövetkező eseményre. Meg nem erősített információk alapján meghiusult export végett, itthon szórják el a a felesleges havat jövőre is ;-)))                    

v040712                                   Üdv        ND