Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning  Az égés szükséges feltétele - oxigén

írta: Joe                             

 Mi a történik, ha valaki rosszul van?

Láthatjuk a filmekben, hogy ilyenkor mindenkit odébb küldenek. Azzal a felkiáltással, hogy levegőt a betegnek! S lám sokszor be is jön a dolog. Így ha nem akarjuk, hogy Mondeo-nk megbetegedjen, adjunk neki elég és tiszta levegőt!

Joe vállalkozott rá, hogy ráncba szedi gondolatait és végigkíséri a levegő útját a motorban. Szembesít bennünket azokkal a lehetőségekkel, melyekkel elősegíthetjük a tökéletes égés és így a nagyobb teljesítmény elérését. Persze, ha ezeket elmulasztjuk, akkor jó pár forint kigurul feleslegesen a zsebünkből és a Mondeo-nk is fuldoklik csak. Hát akkor nézzük, mivel fogunk találkozni ebben a kis esszében.            ND

Légszűrő ház

 

 

 

Két elem található benne, ami számunkra érdekes lehet, a légszûrõ, és az oldalába csatlakozó csõben jövõ kartergázt megszûrõ szivacsdarabka. Az utóbbi sima, egyszerû szivacs semmi extrával :-)

 

 A légszűrő már bonyolultabb: lehet gyárit, illetve lehet után gyártottat venni bele, én az utóbbit ajánlom. A cseréje nyáron 10 ekm-ként esedékes a párásabb téli hónapokban 20 ekm-ként is elegendő.

 

Beömlő cső

 

 

 

 Ez a legkönnyebb fázis egyike: töröld ki ronggyal.  Rezonátorcső a kukába!!!!!!!!!!!

 

 De vigyázz a benne lévő levegő hőmérsékletmérőre. Azt nem kell megpucolni, mert az nem izzik, így nincs rajta egyéb maradék!

MAF szenzor

 

 

 

Ez egy jeladó, ami a levegő áramlását/tömegét méri, és ehhez állítja az összes többi adatot, tehát érdemes időnként megtisztogatni. Hogy mikor? Ez igen változó. Hosszas autópályás használat esetén, akár 30ekm-t is eltűr, de városi közlekedésnél nem tud úgy eltávozni az égéstermék, így rajta marad a korom kosz formájában a szállakon. Ezek a szállak tulajdonképpen izzanak, és így tapad meg rajtuk a por. A szétszereléséhez szükség van egy lyukas torx fejű (20-as méretű) csavarhúzóra. Bármelyik Brico-izében megkaphatsz 5-600 Ft-ért. Előfordul, hogy a csavar ki van öntve viaszos anyaggal. Ilyenkor azt a csavart fogóval kell eltávolítani és kiégetni belőle az említett akadályt. Miután ez megtörtént, óvatosan húzzuk ki a szenzort. Megleljük a képen látható két szállat, és máris örömködhetünk.

 

 

Tisztogatásukhoz szükségünk van még két eszközre: az egyik egy lószőr ecset, a másik a nagyszerű STP CarbClin nevezetű spray. Az említett sprayvel befújjuk a két szállat, és vigyázva letöröljük az ecsettel a ráhordott anyagot. Miután fém tiszta lett a két szál, hagyjuk száradni a szenzort…

 

 Ha már ki van szedve a MAF, akkor a helyét is pucoljuk ki. Lazítsuk ki a bilincseket, és szedjük le a beömlő csőről, illetve a légszűrő házról! Én ugyan a házról nem tudtam leszedni a fém MAF szenzor házat, de te megpróbálhatod. Miután ez a kezedben van nézz bele a MAF házába! Látsz benne két csavart, ami egy kis lapocskát tart, azokat csavard ki és tisztogass meg mindent, amit ott látsz!

A pillangó szelep (szakszerűbben fojtó szelep)

Na ez finom kis munka lesz! Az első fázisban a „dobozt” távolítsuk el. TÖRŐD KI! :-)  Ez elvileg arra jó, hogy hirtelen gázadáskor a benne felgyülemlett levegő elősegítse a dinamikus ugrást! Ezzel szemben én tervezem a doboz csőre való lecserélését (mára már meg is történt), mert mire a levegő a fojtószelephez ér teljesen megrészegülve, lustábban gyorsítja az autót.

Alatta meglelhettük magát a szépséges PIMPAMPÓT, ahogy a kisfiam mondaná :-)))

 

 

Látunk rajta két, szintén torxos csavart. Nyugodtan csavard ki, és ez után jön a kézimunka. Magát a szelepet, ami egy kerek lapocska a gázbowden meghúzásával lehet elfordítani. A bowdent a pillangószelep háza mellett lévő fekete félkör alakú valamivel tudod meghúzni, vagy felkérsz valakit, hogy ugyan nyomja már neked a gázpedált. Bár a legújabb tisztítási módszer szerint jobb, ha te magadnak húzod a gázt!

A cél az aranyérem elérése. Bár ez dopping gyanús beavatkozás, de itt megengedett ;-))) by ND

 

 Tehát: csavar eltávolítva, óvatosan a lapocskát leszorítva meghúzzuk a gázt, és elfordul az egész. Vigyázzunk, hogy nehogy becsússzon a szelep. Ha elfordítottuk, akkor fogjuk meg a lapocskát, és egyszerűen húzzuk ki. Ha ez megvan, akkor kezdhetünk örömködni, hogy sokkal nagyobb nyomatékunk lesz! Na de menjünk tovább…

Ezt a lapocskát tisztítsd meg, amennyire csak tudod, és ha van rá lehetőség, akkor polírozd is fel. Nekem először egy 125-ös, majd 500-as papírral lett polírozva (folyóvíz alá tartva!!!), és végül a fúrógépre szerelt 1200-as fej (ha jól tévedek) tette szép csillogóvá. :-) Legutóbb egy Escorton csak a P125-ös lap használatával elértem a tökéletes levegő siklást. Ezek után már csak a fojtószelep házát kell lehetőleg a legtisztábbra tisztítani, már amennyire hozzá férsz.

 

 

 

 

 

 Ha ezen is túl estünk, akkor irány a célegyenes… A levegőszűrő házát már visszatettük a MAF házával együtt, akkor most a „dobozba” bemenő csövet a bilinccsel együtt tedd vissza mindkét oldalra, és aztán a „dobozt” is ráhúzhatod a pillangó szelep házára, majd a 3, illetve négy csavart visszahúzod, és ezzel kész a művelet!!!

v040921

 

 Mindenkinek jó tisztogatást, és nagy nyomatékot kívánok!

                               Tisztelettel!                   

                                                                        Joe

 

 

 

 

Két lehetőséged van a rezonátor cső eltávolítására:

- vagy levágod a rezonátort, és ledugózod a helyét

- vagy egyszerűen kicseréled egy másik csőre, akár fém csőre, akár másra, csak a benne lévő(mármint a csőben) levegő hőmérséklet jeladót kell belefúrni. A Homositában van is olyan toldat, amiben ennek a helye elő is van készítve.

Én a 96 után gyártott I-II-es Mondeok csövét tettem a helyére!

Tisztelettel!                     Joe

v050303                  szerkesztette: ND                        Szereld magad és a Sufni tuning