Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Hőmérő beépítése a kapcsolófalba

írta:   ND                        

 

Egy másik cikkben olvashatjátok ennek a hőmérőnek hasznosságát. Tekintve, hogy az áruházlánc féláron (800 Ft) adta akcióban, vettem kettőt.

 A felső képen a már félig kész hőmérő látható az elemtartójával.

Az óra melletti űres takarólapba építettem be (MK I-nél). Az óra funkciót kihagytam belöle, mivel ott van mellette az eredeti óra és az RDS-n keresztül bármikor lekérdezhető a pontos idő. Nem lehet kiiktatni teljesen, azaz rossz időt fog mutatni. A kvarc kiktatása nem járható út, többet meg nem foglalkoztam a megfejtésével.

 

 

 

 

Ha szétszereltük darabjaira, akkor először a képen látható helyen vágjuk ketté egy fűrészlap segítségével a műanyag előlapot. Ha valaki meg akarja őrizni az óra funkciót is, akkor két plusz drót segítségével könnyen megoldhatja. Ekkor a jobb oldalba ( továbbiakban B oldal) visszahelyezzük az óra és a perc nyomógombját.

 

 

 

 

 

A panelt végül is egy lyuksor felett vágtam el, ami a fűrészlap vastagságával ki esett, így nem látható. Mivel az óra funkciót nem tartom meg ezért a B oldal feleslegessé vált.

 

 

 

 

A hátsó műanyagrészből megtartottam az elemtartót és a fedelét. A fix hosszúságú vezetékek olvasztós ragasztópisztollyal rögzítettem, szigeteltem el, de erre csak az utolsó fázisba kerül sor.

 

 

 

 

 

 

A takaró műanyagból fogó és tapétavágó segítségével távolítsuk el a középen lévő tartószerkezetet, csak a négy kis pozicionáló fülecske maradjon meg. Jelöljük meg nyíllal, hogy melyik fele néz felfelé, hogy a beszabás folyamán ne rontsuk el a pozicionálást.

A hőmérő "A" oldali előlapi műanyagát a képen látható módon kell farigcsálni, de az még fog finomodni fog az illesztés során. Fémfűrészlap, tapétavágó kés és oldalcsípő fogóval pillanatok alatt ilyen lesz. (Nekem kicsit tovább tartott, míg megterveztem ;-)))

A felső oldali peremet teljes hosszába levágtam, úgy, hogy a csavar talpa megmaradjon, valamint az alsó kitüremkedés képen lévő jobb végéből lejött még két mm. Ez az utóbbi rész kilóg a takaró idom pozicionáló fülecskéi közül, de beilleszkedik a kocsiban lévő üregbe.

 

 

 

 

Amikor elvágtuk a panelt, akkor a "B" oldalon lévő nyák részeket, átkötéseket, funkciókat ki kell alakítanunk az "A" oldalon. A vágási felületen 1-7 csatlakozási pont van, ezeket a következőben részletesen tárgyalom. Megjelöltem még 9 - 14 pontokat, hogy könnyebb legyen beazonosítani azokat a helyeket, ahol forrasztanunk kell majd.

1 - Ezt a felületet nem kell kötni, a szélső lyukba forrasszuk be a negatív táp vezetéket.

2 - Ez tulajdonképpen a Celsius / Faranheit mértékegység kapcsoló. Esetünkben ezt fixálhatjuk egy rövidzár segítségével, vagyis a 2 és a 6-os felület közé tegyünk rövidzárat. Fizikailag egy drótot (alkatrészlábból)

forrasszunk 9-esbe és az alkatrész oldalon vezetve hajlítsuk vissza a 2-es nyákfelületre és oda forrasszuk.

3 - Mode kapcsoló egyik vége. Az új külső/belső hőmérést váltó kapcsolónk egyik végét forrasszuk majd ide. De mivel ez pilótavizsgás, ezért a 12-es lyuk magasságában szakítsuk meg az 5-ös és a 4-es fólia folytonosságát egy tapéta vágóval. Utána a nyák szélén lévő 3-4-5 pontokat kapargassuk meg és az így nyert nagyobb felülethez már hozzá tudjuk forrasztani a kapcsolónk egyik drótját (fehér)

 

4 - a perc állításához szükséges, kihagyhatjuk az átkötését

5 - a "B" oldali panelen van egy kapcsolóhely de mi azt nem használjuk alapból sem, de van egy rövidzár , amit át kell vinnünk az "A" panelre. Vagyis az 5 és 7 pont között rövidzárt kell létrehoznunk A 7-es fólia túlsó végén, ahol az érzékelők vannak beforrasztva van még egy üres furat, az alkatrész oldalon vezessük át (egy későbbi képen sárga színű) drótot és forraszuk a 10-es furatba. A 12-es furatot és a megtisztított 13-as felületet folyassuk meg cinnel. A 13-as felület valójában az 5-s lesz, mert a folytonosságát megszakítjuk, hogy a 3-as forrasztási felületét megnöveljük.

 

6 - Ez a pozitív táp, az óra, perc , Mode kapcsolók egyik vége, nekem csak a táplálás és az új külső / belső váltó nyomógomb csatlakozik ide. A tápot és a kapcsoló másik végét (piros) forrasszuk be a 11 ponttól a nyák széléig megtisztított területhez. Úgy, hogy a drótokat fel hajtjuk az alkatrész oldal felé. Ott van ugyan mellette egy üres fúrat, de ne használjuk, mert a kijelző műanyag átvezetőjének útban lesz, kínlódtam míg rájöttem mi a hasfájása ;-)))

7 - az óra állítás egyik ága és a nálunk alapból nem használt plusz nyomógomb egyik oldala. A szükséges átkötést az 5-ös felületnél tárgyaltam.

 

 

 

 

Előbb - utóbb a kezünkbe lesz a működő hőmérő beépítés kész állapotában. Az új külső/belső váltó nyomógombot egy rossz videóból mentettem át. de ez szabadon választott.

A Mondeo takaró lemezének anyagához a ragasztó pisztoly műanyaga nem tapad kellően, így a legvégén pillanatragasztóval helyettesítettem, de addig jó szolgálatot tesz a  ragasztó.

A képen jobb oldalt látható fémhenger a kvarc, nem lehet kiiktatni, mert a mintavételezést és az lcd frissítést is működteti ;-(((

 

 

 

Az érzékelőket levettem a panelről, elvileg polaritás függetlenek, de azért megjelöltem és úgy toldottam meg. A jobb oldali nyitott végű tartalmazza a belső termisztort, a két lábat el kell szigetelni egymástól. A középső hurkában a külső termisztor (jeladó) van. Ez eredetileg a mellette lévő háromszögben volt, abból fejtettem ki és tettem a zsugorcsőbe. A zsugorítás során vigyázzunk a hő hatásra!!! 65,5 foknál kiakadt a műszer és csak hibát jelzett ki. némi hűtés hatására magához tért.

Sokat kínlódtam a kijelző pozicionálásával, az üvegre ragasztott eredeti távtartó ragasztót kicseréltem egy teljes hosszába végigfutóval, az hiányzik a képen látható kétoldalas ragasztóból (ezt is adták hozzá).

 

 

 

 

 

 

Itt van egy működő lecsupaszított deszka modell.

Látható a kivezetett belső hőmérő érzékelő, a fehér drót végén lévő fekete csepp. A váltást végző nyomógomb és az elemtartó.

 

 

 

 

A kocsiban az óra mellett találunk egy kis műanyag lemezt amihez tudjuk rögzíteni a kábelt és a rajta lógó elemtartót. A gyorskötöző fejét át kell forgatni majd bal oldalra, mert az óra hátsó felénél útban lesz!

 

 

 

 

 

A takarón való lyukat a kocsiban ülve határozzuk meg a vezető szemszögéből!

Más szemből és egy bal felső nézőpontból a hasznos ablak elhelyezkedése.

 

 

 

 

A külső érzékelőt  a vezető oldali küszöbön lévő tömítő belső lyukjába rejtettem el, csak nem előre felé mint a képen, hanem hátra, hogy az ajtó zárási szöge minél kevésbé érintse, nyomhassa össze.

 

 

 

 

 

Itt látható, hogy a külső érzékelő drótja láthatatlanul eldugható.

A felvezetést is alatta oldottam meg, a drót itt képletesen van még csak befűzve hogy lehessen látni, de a jobb oldali takaró alatt lehet felvezetni a műszerfal alá a vezetéket láthatatlanul.

Fontosnak tartom a könnyű szerelhetőséget, mert a műszerfal borítás mobilitása csak így őrizhető meg, pl.: lamellák ragasztgatása, vagy kilométeróra javítása esetére.

 

 

 

 

A belső hőmérőt mobilan hagytam, hogy tudjak mérni majd kifuvott levegő hőmérsékletet is. Most a két elem közé szorítottam be a kormányoszlop jobb oldalán. A lényeg, hogy ne mérje a tűző napot.

Ami még hátra van részemről, a világítás megoldása. Erre egy sötét zöld led-et szánok. Kis áram átfolyatása mellett, hogy szórtabb fényt kapjak. Az erősebb fény az üvegen visszaverődik. Ennek mértéke és elhelyezése még várat magára. Még a feszültség kinyerésének optimális helyét is keresem. Legegyszerűbbnek az óra világítása tünik megcsapolhatónak. Mihelyst ezeken túl leszek kiegészítem a leírást.

 

 

 

 

 

Valami ilyen, vagy ennél jobb eredményre számíthattok majd.

Mindenki maga dönti el, hogy ideje, igénye, kézügyessége mit enged meg neki

Jó szerelgetést kívánok.                              ND

 

v041105

Időközben előkerült a papirja a hőmérőnek, azért felrakom, mert sok külsőre hasonló modellt lehet találni az áruházak polcain.

v041108

 

 

 

 

 

 

 

Sziasztok!

1000Mester küldte ezeket a képeket. Elmondása szerint, már előttem barkácsolta ugyanezt a témát. Ebből is látni, hogy ez egy nagy hiányossága a Mondinak ;-))).  Csak nagyobbal ne találkozzunk soha ;-)))

A copyright jogán nem vesztünk össze. ;-)))

Látni való, hogy sokkal több gondot fordított az esztétikára nálamnál.

Tán elromlott, vagy egyébb megfontolásból lecserélte a harmadik képen látható mindent tudó csodamasinára. De vajon miért nem hozta egy síkba a rádióval az előlapját?

v050117                                         Üdv                      ND

 

 

 

 

 

 

 

Szereld magad és a Sufni tuning