Vissza a kezdőlapra !  Szereld magad és a Sufni tuning     Utánfutó index kontroll

 írta: ND                           

Eljött az ideje a műszaki vizsgának, óvatos duhajként először egy átvizsgálásra mentem. No kiszúrták, hogy nincs utánfutó index működőképességét visszajelző lámpám ;-( Igazuk volt. Első gondolatom AndrásM volt, sajna későn vettem észre, hogy még korán van, de sikerült felébresztenem ;-( Ezúton is elnézést kérek tőle.

Míg én az autómosókat jártam ( nem vállalnak mindenhol motor mosást ) és három szerelőnél megfordultam (ahol nem vállalták a visszajelző beépítését), addig Ő neten körbe nézett és vett egy ilyen egységet.

Az egység 1200 Ft-ba került és a szegedi Digitech gyártja (Tel.:62-437-354). Nekem a 12 Voltos, 3x21 W-os kiépítésű kellett. Szerencsémre AndrásM-nek éppen  Kőbányán akadt dolga, így beautózott vele (50 km !), sőt idejét nem kímélve együtt szereltük be. Köszönöm segítségét.

 

 

 

 

 

A működési leírása egyszerű, elég belőle annyit tudnod, amennyit a fenti leírás tartalmaz.

Ha elolvasod a bekötési útmutatót és ránézel az ábrára hamar rájössz, hogy nem egy nehéz művelet.

Persze ha már kitaláltad, hogy mit kell elvágni és hová kell kötni ;-)

A szereléshez szedd le a kormány burkolat alsó és felső takaró műanyagját is, négy csillag tartja. A kormányt húzd ki és ejtsd le teljesen, jobban hozzáférsz.

 

 

 

Először az index reléből indultunk ki, hogy visszafejtsük a kábelek bekötését. Szerencsénkre az általános jelzéseket szépen szerepeltették a relé burkolatán.

49 - bejövő 12 V, 31 - test,  49a - az izzók felé menő szaggatott 12 V

 

A lenti képen a komplett index egységet láthatod.

A csatlakozó oldásakor a felső vége kampószerűen akadós! Az egységet középen fent tartja egy biztosító pöcök a kormány oszlop szerelvényén, benyomva leemelheted felfelé az egész egységet. A kép jobb felső sarkában láthatod a vészjelző nyomógombját. A bal oldalon a relé foglalatát, középen a csatlakozó késes érintkezőit, lent pedig az indexkart láthatod.

 

 

 

 

 

Szerencsénkre ez egy Mondeo, így a csatlakozó késeinek megnevezése is szerepelt a foglalatban. Nem kellett összevadászni a belső kapcsolást.;-)

Számunkra a 31-es és a 49-es vezetékek beazonosítása volt a fontos jelen esetben.

A 31-es melletti két késes érintkező jelzése  L és R, vagyis a 49a szaggatott jele a csatlakozóból már a két oldal felé külön megy ki (Left, Right).

 

 

 

A feltárást a csatlakozón tovább folytatva, megtaláljuk a számunkra fontos két vezetéket.

A 31-es jelű késre érkező test vezeték fekete színű.

A 49-es jelű késre érkező +12V-os jel vezetéke lila, kék csíkkal.

 

 

 

 

 

Adós maradtam az egység bemutatásával még, egy kis kiöntött műanyag dobozban van az elektronika, három vezeték és a bekötött zöld LED vezetékei jönnek ki belőle.

A műszerfal betéthez hasonlítva láthatod a méretét. A kivezetéseket felhasználhatjuk a rögzítésére is, egy gyorskötöző segítségével a kormány alatti kábelköteghez rögzíthetjük. A beépített vezetékek pont elég hosszúak. A LED-hez adnak egy foglalatot is. Esetemben egy nyomógomb kiszerelése után, annak a helyére lett beépítve a visszajelző LED.

 

 

 

 

A kábelköteg fényképén láthatod, hogy a "Blink" vezetékeit hogyan kell bekötni ( Kék, sárga és piros).

A kéket a feketéhez (31) kösd hozzá, de azt ne vágd el!

A lila/kék csíkkal (49) ellátott vezetéket vágd el. A csatlakozó felöli végére forraszd a sárgát, míg a másik végére a pirosat.

Szigeteld le gondosan és rögzítsd a toldásokat a kábelköteghez.

 

 

Az egységek visszaszerelése csak pár percet vesz igénybe.

Az ellenőrzésről ne feledkezzél meg! Ha nincs rajta utánfutó, akkor maximum egy felvillanása lehet a LED-nek. Ha az utánfutó csatlakozóba bekötsz egy 21 W-os izzót (a kaszni testje és az egyik index csatlakozó közé a foglalatban) és a helyes irányba indexelsz, akkor a LED világít, míg a másik irányban (ahol nincs próbalámpa) nem jelez. A visszajelző lámpa színe zöldnek van megállapítva, nem célszerű lecserélni a zöld színű LED-et (MSZ 13838).

 

 

 

Ebből a táblázatból és a csatlakozó ábrájából be tudod azonosítani a szükséges érintkezőket a próba elvégzéséhez.

v050730

 

Üdv           ND                                        Szereld magad és a Sufni tuning