Vissza a kezdőlapra !      Évnyitó Minitali - 2007.01.14.

írta:  ND                     

 Hát nem csudijó képek ezek?

 

 Ennyi Mondeo kombi ilyen szépen egymás mellett. ;-)

 Lehet ezeket elfogultság nélkül nézni?

 

 Hát nem szemet gyönyörködtetők?

 

 

 

A képen nem látszik, de volt ott azért nem kombi Mondi is. Azt a sor elejére állítottuk, hogy láthassa mindenki, hogy a kombin kívül gyártották a Mondit más típusú karosszériával is. ;-)

AndrásM, Bodicsek, TáDé, BPéter, El.Jani, SQS, Kakukk, Zombi, Kaya, Akindáék, RLaca, Mikee69, Aszpik, ND tudott eljönni és páran sajna lemaradtak a buliról.

Természetesen voltak még feleségek, gyerekek, kutyák is. A népligeti infrastruktúra rendelkezésre állt mindenkinek igénye szerint. Nejeknek friss levegő, mi inkább az olajosabbat kerestük ;-) Gyerekeknek hinta, kutyáknak fatöve és még ezernyi ingerlő szag ;-)

A tali fő apropóját SQS szervószivattyú tárcsa és szíj cseréje adta. Ez azért fontos, mert mint a példa bizonyította, ezt még soha senki nem szerelte. Ez a tali erről lesz emlékezetes, pedig sokan mások is szereltek mást.

Magyarán halvány lila gőzünk sem volt, hogy "az elefánt hogyan megy be az oroszlán barlangjába, ha teára hívják meg" klasszikust idézve. Nem semmi művelet volt. Természetesen emellett sok egyéb dolog is megjavult, kérdések kerültek kitárgyalásra, stb.

 

Jó időnk volt, sütött a napocska. Gyakorlatilag 10-től 16.15-ig tartott, ez a hat óra szinte elrepült, persze ebbe belefért piacozás, szerelő meglátogatás, túlélő kaja készlet beszerzés is. ;-)

 

 

 

 

Elsőnek Aszpik kocsijából hadd mutassak két képet, a motortérben látható szűrő "szülő és gyereke" csendéletképet, valamint egy összhangzattant a beltérből. A kocsit SGabo Mondiként ismerhettétek. Ez is bizonyíték az anyagmegmaradás törvényére, a Mondi örök, csak a tulajdonos változik. ;-)

 

Itt látni azt a fránya tárcsa hiányosságot, ami elindította és izgalmassá tette sokunk vasárnapját. ;-)

Elsőre semmiség. Leeresztjük a komplett szivattyút, oldalt kitekerjük az imbuszt, vissza az új tárcsa, aztán felejtve - már ahogy a sok "Móricka" elgondolta ;-)

Az imbusz sem volt metrikus méretű, valahol a 9-10 között volt ;-( De még ezt is megoldottuk! A jó méretű imbuszra rátettünk egy méteres erőkart, ami tulajdonképpen a csomagtartó vasam volt (20x20-as zártszelvény), a tárcsát egy méretes vízvezeték szerelő fogóval fogtuk. Hát ezek segítségével sem történt semmi ;-(

Meg sem moccant. Agyaltunk, vitatkoztunk, jobb menetes, avagy bal menetes? No eljutottunk odáig, hogy párt semleges a felfogatása, egyszerűen rászorul csak. Három testőr elindult a küldetésre, a Maglódi úti piacra, beszerezni egy csapágy lehúzót ( BPéter, El-Jani, ND ).

A szerszám kiválasztásánál már látszott, hogy nem egykönnyen hozzáférhető a dolog, csak ha letörjük a műanyag részt, akkor férnek hozzá a körmök, hogy le tudjuk húzni. No ekkor jól jött a 12 V-os dekopír fűrész. Két bevágás a tárcsán, egy kis ráütés és már lent is voltak a tárcsa műanyag részei.

A fém rész esetén a további fárasztások sem jártak eredménnyel, a tartójával egybe kiszereltük a szivattyút, hogy jobban hozzáférjünk.

A képen látható a próbálkozásaink egyike a lehúzásra. Persze a lehúzó fogait megpróbáltuk hozzáreszelni tárcsához, hogy minél jobban kapaszkodjon, de reménytelen volt.

 

 

Itt egy szabadalmi oltalom alatt nem álló, de hatásos megoldás, hogy hogyan lehet olajfolyást meggátolni műanyag kesztyűk segítségével.;-)

A talinak egy fontos mozzanataként emelném ki azt is, hogy amikor valamin elakadtunk, akkor röpködtek az ötletek.

Gondoljatok azért bele, hogy ez egy forgó, azaz kopó alkatrész, szerkezet. Ez 10 éves volt, a tárcsán ott volt az préselés dátuma. Tehát van egy kopó alkatrészünk  10 év életciklussal, mi meg nem tudjuk, hogyan kell szétszedni, pedig van már öregebb Mondink is. Azért ez is jelzi, hogy ez a kocsi meg lett tervezve. Csak egy kicsit szerelhetőbb lenne a lelkem. ;-)

De mivel nem adta meg magát így tovább bontottuk a szivattyút. Ha a tárcsa műanyag része nem akadályoz, akkor már hozzáférhető a belső peremen található rugós tag, ami bent tartja a tengelyt és a csapágyat.

Próbálkoztunk mindenféle módon lehúzni a tengelyről, az a sok út keresés egy külön misét érdemelne, amennyit agyaltunk rajta ;-)

 

 

Itt a már-már felismerhetetlenségig lecsupaszított szivattyúház, amiből jött ki a fenti tengely, alatta látható a három karos lehúzó. A külső karmait reszeltük méretre, amit a képen bal alsó sarokban láthatsz.

Átfordítás után, ha a csavar pozícióját megfordítjuk, akkor a belső karmaival lehet kihúzni valamit a lyukból. A piacon ez a darab 1400-be volt. Volt ugyan 1000-ért is másik, de helyszínen lévő szakértőink megállapították, hogy annak a menete kotyog, tehát gyenge.

Miután reménytelen volt az eset, szakemberhez fordultunk, egy közeli Gyorsszervizben kaptunk segítséget. Nagy kalapács, vasútisín, némi adj a pofájának után spéci szerszám és már lent is volt.

Örök hála érte a MESTER-nek, az már csak hab volt a tortán, hogy nem kért semmit. Hálából hadd ajánljam őket, még az előző off kocsimat javították régen. Gyors szerviz, széles nyitvatartási idővel, két beállással. Főként villamos hibaelhárítás a profil. A műhelytől 50 méterre van egy 24 órás alkatrész bolt!!

Helyileg a Népligetet kettévágó Vajda Péter út folytatásaként a Fertő út következik, ha a liget felől megyünk, akkor a Bihari úti (villamossínek) kereszteződés után balra 100 méterre látható a képen lévő kapu.

Olyan mint a Chokito, úgy hogy ne ítélj első látásra ;-)

 

 

Amikor itt tartottunk, SQS már boldog ember volt. Szája a füléig ért ;-)

A tengelyt vissza kell szerelni először, biztosító gyűrű a helyére, majd mehet fel az új tárcsa.

Ezzel a fém résszel birkóztunk. Látni a kalapács nyomait és a belső részen azt is, hogy a tárcsa meddig volt rátolva a tengelyre.

Szóval nem egyszerű dolog ;-)

 

              

 

A bal oldali képen látható az új tárcsa és a régi szíj felületi találkozása, látható, hogy ha ezt megfeszítjük, akkor az bele fog vágni és beleszorul, jobban mondva, van mit feszíteni, hogy ne csússzon meg a szíj.

A jobb oldali kép a régi tárcsa és szíj együttest mutatja. Vagyis nincs hézag, azaz tökéletesen felfekszik egymásra a két felület. Ez azt eredményezi, hogy a feszítésre csak a szíj minimális rugalmasságának határán van lehetőségünk. Látszólag nagy felületeken érintkeznek, de a kis rászorító erő hatására hamar megcsúszik a szíj és nyekereg, nyikorog ;-(

 

Iderakom a tárcsa felnagyított részét.

Az éleken lévő csorbulást a fogónk okozta, azt ne nézzétek.

A figyelem tárgya a vályúk alján lévő apró repedések, azok mutatják az anyagfáradást, ez egy 1996-os gyártású tárcsa. Szóval ha teljesen kitekert állapotú kerék mellett az új szíj is sír, megcsúszik, akkor a tárcsa csere ideje eljött.

 

 

No amikor bent volt, akkor torta helyett mással ünnepeltünk ;-) Köszi a kaját Kaya ;-)

Felhívnám a figyelmet az ablakmosóm kitámasztóként való alkalmazására ;-) A szél végett alul és felül is gyorskötözővel rögzítettük a kasznihoz. Nagyon jól jött az állítható nyél hosszúság is.

 

A legvégén még le kell légteleníteni a szervo rendszert, ez annyiból áll, hogy oda-vissza végállásig kell tekerni a kormányt párszor. Ekkor a toronynál érdekes mozgást figyeltünk meg, ami természetes. Mivel nem sűrűn látjuk, mert ekkor bent üldögélünk a kocsiba, így felvettem videóra, hadd lássátok.

Itt lehet megnézni a videót, 12,4MB -avi

No kérem, ez egy nagyon fontos mozzanata a napnak ;-)

A lényege, hogy a klíma feszítőtárcsája és a szervoszivattyút meghajtó tárcsa olyan közel van egymáshoz, hogy közöttük a szíjat nem lehet átfűzni. Ehhez a művelethez le kell engedni a klímaszíj feszítőjét, majd vissza feszíteni.

Próbáltuk fotóval behatárolni azt a csavart amit tekergetni kell, de nem jártunk sikerrel ;-(

De velünk volt az az ember, akivel az erő és a tudás volt (és van). TáDé mester halált megvető bátorsággal tekerte ki és be a feszítőt ;-)

Erre szokják mondani, hogy közreműködése nélkül a siker nem jöhetett volna létre ;-)

 

 

Egy kis izzelítő a szanaszét heverő szerszámokból ;-)

Elvittem megmutatni a kihangosítóval működő, autó akkumulátorról táplálható 12 V-os szerszám készletet. A szett tartalmaz egy némi furkálásra is alkalmas csavarbehajtót, dekopír fűrészt és egy  olyan háromszög fejjel rendelkező rezgő csiszolót. Kisebb javításoknál jól jöhetnek, a fűrésszel vágtam szét a tárcsa műanyag részét. Praktiker - 5eFt volt a három egyben.

Természetesen a három készülékhez egy akkumulátor jár ;-( Ezért barkácsoltam egy betétet, aminek a végére a kihangosító került, így a szivargyújtóba csatlakoztatható. Egy "dizeles" garázsban mindig akad már használhatatlan indító kábel, így aztán készült egy toldat is belőle. Most már akkusaruról is furkálhatunk, fűrészelhetünk és csiszolhatunk ;-)

Persze akiknek van garázsa, vagy hosszabbítóval elérik a kocsit, nekik ez nem nagy szám.

 

 

Míg el nem felejtem, egy kép Kaya űrtechnikás kulcs tartójáról.

Mitől űrtechnikás?

Hát napelemes és nem csak nappal megy ;-) Sajnos a videó nem sikerült olyan jól, de el tudjátok képzelni, hogy ez a minta előtűnik, majd elhalványul.

Páran rákattantak, ha lesz rá igény, akkor olyan ezres körül lesz az ára. Nem Kaya gyártja, ő csak segít hozzájutni ;-)

 

 

  Zombi, SQS, Kaya hátsója

Egy kinek meddig lóg le a hátsója rögtönzött vizsgálat is volt. Mérceként egy Kispesti 42-es skálát alkalmaztunk ;-)  

 

De nehogy azt higgyétek hogy csak ez történt. Volt ott rengeteg szerelgetés. Mindenki talált valami matatni valót, adott és kapott segítséget.

 

Azt hiszem minden részt vevő egyetért, hogy zárókép csak ez lehet ;-)

Már - már feladtuk, szerveztük a haza szállítást, de megoldottuk.;-)

Többen mondták, hogy nagyon jól érezték magukat, élmény volt az együttlét, köszönöm mindenkinek a részvételt.

Elnézést kérek, hogy nem említem részletesen azt a sok egyéb hibaelhárítást, tuning beépítést, ami ezalatt a hat óra alatt megvalósult, de inkább a fő attrakcióra összpontosítottam. Rengeteg kép készült, amikor a Mondi motorterét nem is lehetett látni, mert négy ember matatott benne egyszerre, négyen meg a vállaik felett kibickedtek ;-)

RLaca szerint, - aki a legtávolabbról jött hozzánk - túl jól sikerült a tali, így magasra került a mérce a következő talival kapcsolatban ;-)

Üdv  ND

v070115                                           Szerkesztette: ND