Vissza a kezdőlapra !        Kavics felverődés, repedés

írta:  BPeter                     

Ahogy tapasztalom sok autós kollégának fogalma sincs mit is kell tenni, ha sérülés keletkezik a szélvédőn (első ablakon). Ezt a hiányoságot szeretném egy szélvédő javító szakember segítségével pótolni és néhány hasznos tanácsot adni.

1985 óta kizárólag biztonsági szélvédővel szerelik az autókat, ami a gyakorlatban annyit jelent, hogy 2 üvegréteg között van egy biztonsági műanyag fólia, ami megakadályozza a tört, repedt üveg darabokra való széthullását. Csak a külső üveg károsodása orvosolható, de ott is van egy ésszerűségi határ, ameddig rentábilis a javíttatás, utána érdemes cseréltetni, elvégre az makulátlan, a javított meg sosem lesz esztétikailag kifogástalan. Repedésnek mindig lesz fénytörése, hiába van telenyomva ragasztóval!

 

 

 

Csere esetén érdemes körülnézni, mert sok cég gyárt szélvédőt, és nagyon nem ajánlott gyenge minőségű üveget berakatni, mert spórolás miatt vékonyabb üvegből készítik, és kicsit túl edzik a statika miatt.

Ezeket az olcsóságuk ellenére sem szabad beépíttetni, mert sokkal sérülékenyebbek minőségi társaiknál. Egy kicsi ütéstől is sérülést szenvedhet, amitől mondjuk a gyári nem is károsodna .

Többféle kavics felverődés létezik és néha a javítás után szinte nincs is esztétikai változás. Persze a szélvédő javításnak elsődlegesen nem is az esztétika a célja, hanem az üveg statikájának a helyreállítása.

Az egész technika annyiból áll, hogy kavicsfelverődés esetén a sérülés közepét, repedés esetén a repedés végeit, ha szükséges bizonyos szakaszonként, egy spéci gyémánt fúróval átfúrja a külső üveg réteget, amivel a sérülés következtében összegyűlt feszültséget kiszedi.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Prés segítségével UV fényre szilárduló ragasztót fecskendez a lyukba, repedésbe.

 

Mikor elég jól szétterült a ragasztó, akkor kell melegíteni a sérülést belülről, mivel a hőtágulás miatt egy picit mozdulnak a üvegek, hígul a ragasztó és a meleg levegő könnyebben kisliccol a sérülésből.

( ha nagyon lassan keményedik át, akkor bizti higítva van kissé a ragasztó ;-( )

 

 

 

Ha nincs levegő a sérülésben, akkor jön a ragasztó kikeményedése, ami napsütés esetén napoztatásból, egyéb esetben UV lámpázásból áll.

Itt épp a napoztatást látjuk:

 

 

 

 

 

 

 

A végeredmény esztétikai részét, a szélvédőben található műanyag fólia károsodása, az esetleges repedés fénytörése, a sérülésben található szennyeződések mennyisége, és a ragasztó minősége, határozza meg.

 

Azért kell kavicsfelverődés esetén azonnal leragasztani a sérülést, hogy a legkevesebb szennyeződés jusson be, mert onnan kiszedni semmivel nem lehet! Pl : az ablakmosóban található mosószer nagyon érdekes szívárványos elszíneződést okoz.

 

 

 

Amire nagyon kell figyelni:

- Nem szabad víznek jutnia a sérülésbe, mert nagyon-nagyon nehezen szárad ki!

- Középső tükör alatt, közel a szélvédő széléhez, főleg az alsó részen beszerzett sérülések különösen veszélyesek, nagyon szeretnek átmenni repedésbe, javításig nem szabad tűző napon parkolni, klímát ablakra fújatni, illetve nagy gödörbe hajtani.

A javítók a következő hibákat követik el:

- Vizes sérülésre rájavítanak! (szinte biztos a végig repedés)

- Keverik a ragasztót, a legkontárabb vízzel teszi mindezt, kevésbé   kontár pillanat ragasztóval.

- Levegőt hagy a sérülésben.

- Nem zárja le rendesen a sérülést.

 

Ahol 2-3 ezerért javítanak azok valamit nagyon tudnak, mert 10 milliliter ragasztó majdnem 20 ezer, és 6-8 lyuknál többre nem elég vagyis valami eléggé sántít…

Amit még a szélvédő javítós szakembertől tanultam:

- belülről köves gyűrűvel vadul meg lehet karcolni az üveget

- amikor már nem áll az ablaktörlő lapát az élén, azonnal csere

- javított sérülést nem illik jégkaparózni, de egyébként sem javasolt a használatta, mert a szélvédő és aégréteg közötti homok, por réteg szépen karistol

Üdv            BPéter

 v051012                                   szerkesztette:    ND