Vissza a kezdőlapra !          Tádék lelkivilága télen 2/2

írta:  ND                      

 

 

 

Mik is befolyásolják a Mondeonk gondtalan téli indítását?

Az előző részben az elektromos rendszer főbb egységeit néztük meg, most az üzemanyag oldaláról vizsgálódunk. Természetesen csak úgy amatőr módon.

 

Az üzemanyagoldalról nézve, maga az üzemanyag, a gázolajfűtő, a gázolajszűrő állapota a fő meghatározója a könnyebb indításnak. Ha problémánk van az indítás során, akkor elsősorban ebben a körben célszerű a hibának a keresése.

 

 

 

Az üzemanyagszűrőnél két típus létezik, az adagolóhoz hasonlóan beszélünk Lucas és Bosch rendszerről.

A Lucas rendszer, már népi elnevezés, gyárilag CAV rendszernek hívják, de a Bosch ellenpárjaként ő lett a Lucas. Rossz nyelvek szerint, mert ő tud lukas lenni. Ennél van egy kézi pumpálási lehetőség, aminek a gumi membránja tud szépen csendben átszakadni és levegősödni a rendszer.

Egyrészt a gyakori téli felpumpálástól átszakadó gumimembrán révén, másrészt a szűrő áteresztő képességének csökkenéséből (kosz, víz, hideg) kifolyólag találkozunk vele mint hibaforrással.

Komplett cseréje pénz igényes, maga a szűrő betét cseréje nem drága és nem is nehéz művelet. Lehet kapni külön javító kittet, de külön csak gumit is vehetünk a kézi pumpához. A gumiból két méret is van, vedd meg mindkettőt, kb. 500 Ft. Találsz egy cikket valahol az oldalon a javító kittről is, az is egy ezresből kifutja (tavalyi áron).

 

 

 

 

 

 

A Bosch rendszerű üzemanyagszűrőben nincs kézi pumpálásra lehetőség. Az egy kompaktabb egybeépített rendszer, a csatlakozói valamivel biztosabbak, mint a Lucas gyorsoldói.

A szűrőház és a MAF között láthatod a visszacsapószelepet (az a kicsi hengeres valami), ami megakadályozza az üzemanyag visszacsorgását.

Bár ilyenkor a visszacsapó szelep eltömődésének megakadályozása végett beiktatnak egy plusz szűrőt az ide vezető csőbe, azt láthatod a jobb alsó sarokba beillesztett kis képen. A szűrő elhelyezésére a motor bal oldalán, a tömlőbe illesztve találunk megfelelő helyet. Vegyük figyelembe a rázkódásból fakadó mozgást és dörzsölhetőséget, mert ez motortüzet is eredményezhet.

 

 

 

 

A bal oldali képen egy hibaelhárítási elrendezést láthatsz. Amikor az előmelegítő kiiktatásras került, beépítésre került egy visszacsapószelep és az őt védő szűrő. Ennek a kis szűrőnek további előnye, hogy átlátszó és az esetleges levegősödést, koszolódást hamarabb észrevehetjük. Ennek a kis egységnek a szűrő előtt és utáni helyezésével behatárolhatjuk a levegősődés forrását. A zöld út mutatja a gázolaj közlekedési irányát.

A lentebbi képen az a téglatest formájú feketeség, az a gázolaj előmelegítő. Van benne egy hőmérséklet határoló is, így nem melegíti túl a gázolajat. A képen a bekötött állapotában láthatod. Mivel inkább hibaforrásként jelentkezik többnyire, ezért ki szokás iktatni a rendszerből.

 

 

 

Adalékokkal óvatosan, a dermedés gátlók már az üzemanyagban is jelen vannak manapság, persze azért némi STP injektor tisztítót- dermedés gátlót borogatok bele én is ciklikusan. A porlasztócsúcsok tisztítása mellett ez inkább olyan ajándék a motornak, mint a kockacukor a paciknak ;-)

De csak módjával, minden második - harmadik  teli tankba öntök egy - egy flakonnal. A dermedésgátlós után jön egy injektor tisztító, aztán ismétlem a dermedésgátlót, 800 - 1600 körül van az áruk. Kúton sohasem veszek ilyet, csak nagy áruházban és ott is megnézem a kupakját. Telente egy fél tanknyit költök rá, de ez a ki nem fizetendő szerviz óradíjakra átszámolva bőven megtérül. Már maga az, hogy biztosítva van az indítás rendelkezésre állása, sok stressztől megkímél ;-)

 

 

 

 

Ha teheted az olajcserét az ősz végére tervezd, hogy a telet relatíve tisztább, frissebb, paramétereiben még nem változott olajjal vészeld át. TáDéba 10W40 olajat használj. Minél öregebb és kopottabb a motor, annál sűrűbb olajat, mert így a kompresszió emelő hatása is érvényesül. ;-) Tény, hogy megtörni nehezebb a motornak, ha átfagy. Ha már egy - két hónapot állt, akkor  öntsél bele egy kis olajat és amíg lecsorog, addig hamarabb lesz kenésed és kompressziód, nem gyilkolod a Mondidat, annyira.

 

 Levegő szűrő cseréjét is  időzítheted őszre, a nyáron benyelt por és a nedves levegő kemény fojtóhatást tud elérni ;-( Amikor amúgy is nehéz a menetre bírása a motornak, még az égés egyik alapfeltételét sem biztosítod számára és közbe szídod szegényt és szülőatyjait ;-) Pedig nem egy nagy költség, Benzineseknél komoly tuningokat tesznek ide a légútba, neked elég a tiszta levegőszűrő is ;-)

 

 

 

v091012                                  Üdv ND